Telefoonnummers voor veiliger inloggen gebruikt voor advertentiedoeleinden
Facebook biedt gebruikers twee-factor-authenticatie aan. Dat betekent dat je naast je wachtwoord een ander controlemiddel hebt bij het inloggen, bijvoorbeeld een controlenummer dat je ontvangt op je mobiele telefoon. In september bleek dat Facebook de telefoonnummers die gebruikers om deze reden opgaven, eveneens gebruikte om adverteerders"Facebook Is Giving Advertisers Access to Your Shadow Contact Information" gebruikers gerichte advertenties te laten tonen.
Adverteerders kunnen een klantenbestand uploaden, waarna Facebook kijkt of er een match is op basis van het opgegeven telefoonnummer. Is dat het geval, dan kunnen adverteerders een specifieke gebruiker een specifieke advertentie voorschotelen. Gebruikers die dachten dat het verstrekken van hun telefoonnummer uitsluitend een functioneel doel diende, namelijk het beter beschermen van hun account, komen dus voor een verrassing te staan. Zelfs gegevens die verstrekt worden in het kader van meer veiligheid, vallen uiteindelijk ten prooi aan de “bottom line” van Facebook"Facebook is er niet voor jou. Facebook is er voor de adverteerders." om advertentieruimte te verkopen. Een slechte zaak, want het ondermijnt niet alleen vertrouwen in Facebook, maar in de gehele digitale infrastructuur.