• Menu

0 recente resultaten

Verkiezingen en gepersonaliseerd adverteren: hoe zit het?

De afgelopen weken regent het (nieuws)berichten over gepersonaliseerd adverteren en advertenties van politieke partijen. Wij geven je graag een opsomming van wat er precies speelt op deze onderwerpen. Van het verbod op gepersonaliseerd adverteren op Meta-platformen van de Europese privacytoezichthouders, tot een betaald reclamevrij abonnement op Meta, tot politieke partijen die op tracking gebaseerd adverteren én het akkoord op regelgeving over online politieke advertenties.

1. Privacytoezichthouders verbieden gepersonaliseerd adverteren op Meta

De Europese privacytoezichthouders kwamen op 1 november 2023 tot de uitspraakLees hier wat de Autoriteit Persoonsgegevens hierover zegt. dat gepersonaliseerd adverteren op de platformen van Meta, Instagram en Facebook, is verboden. Dat vinden wij geweldig, want we roepen al jaren dat gepersonaliseerd adverteren alleen maar tot ellende en privacyschendingen leidt.Daarover waren we te gast bij RTL nieuws. De privacytoezichthouder van Ierland (waar Meta gevestigd is in de EU) moet binnen twee weken, dus voor half november, met maatregelen komen om dit te bewerkstelligen. Het is dan, als het goed is, niet meer mogelijk voor adverteerders om gericht te adverteren via Instagram en Facebook. Dit verbod geldt voorlopig alleen nog voor Meta. Google, die eenzelfde soort verdienmodel heeft, komt daar voorlopig nog mee weg.

2. Meta komt met betaalde versie

Veel platformen ondernemen stappen om betaalde accounts aan te bieden, waaronder Meta. Voor iets meer dan tien euro per maand krijgen gebruikers daarmee toegang tot Instagram en Facebook zonder enige advertenties. De mensen die dat abonnement niet afsluiten, zien nog steeds gepersonaliseerde advertenties. Wij vinden dit een slecht plan, want privacy zou niet te koop moeten zijnDaarover schreven we onlangs in onze nieuwsbrief over online platformen.. Privacy is een universeel mensenrecht en zou daarom gratis moeten zijn.

Men roept dat Meta met deze nieuwe betaalde accounts probeert te voldoen aan de uitspraak van de Europese privacytoezichthouders. Er is immers een optie om zonder gepersonaliseerde advertenties gebruik te maken van Meta-platformen. Dat lijkt ons niet kloppen, want een verbod zou een Meta-breed verbod moeten zijn. Ook voor diegenen die geen betaald account hebben.

3. Politieke partijen geven (veel) geld uit aan gepersonaliseerde advertenties

Met de naderende verkiezingen proberen politieke partijen stemmers te winnen door gericht te adverteren via Google en MetaDaar schreven we vorige week een persbericht over.. Dat kun je in de gaten houden via de advertentiebibliotheken van Meta en Google. Je kunt daar ook zien om welke bedragen het gaat die partijen aan advertenties via Big Tech uitgeven. Die bedragen zijn (nu al) erg hoog.

Wij vinden op tracking gebaseerde politieke advertenties gevaarlijk voor zowel onze privacy als onze democratieDat benadrukten we in EenVandaag. Ook dit soort advertenties zijn volgens de Europese privacytoezichthouders in strijd met de wet en moeten daarom verboden zijn. Als het aan hen ligt, gebeurt dat nog voor de verkiezingen op 22 november.

4. Er is een akkoord op regulering over politieke advertenties

De Europese Unie werkt daarnaast nog aan een wet die zich specifiek bezighoudt met politieke advertentiesDat kwam aan bod in een item bij EenVandaag.. De onderhandelingen daarop zijn deze week tot een akkoord gekomen. Daarin staat onder andere dat gebruikers van online platformen zelf mogen kiezen of ze gerichte politieke advertenties willen zien of niet. Deze wet geldt nog niet, maar dat zou ergens in de komende jaren wel moeten gebeuren.

i ♥ technologie ✱ maar alleen onder mijn voorwaarden

Bij Bits of Freedom houden we van technologie, het internet, en alles wat we ermee kunnen. Maar al die techgiganten en de overheid moeten wel in toom gehouden worden. Daar werken wij dagelijks aan. Jíj kunt hierbij helpen!

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag