• Menu

0 recente resultaten

Europees Parlement beschermt onze democratie

In de EU wordt wetgeving gemaakt om online politieke advertenties te reguleren. Dat is belangrijk, want om onze democratie te beschermen zijn effectieve regels nodig. Het Europees Parlement heeft haar positie ingenomen en die positie is een grote stap vooruit ten opzichte van het initiële voorstel van de Europese Commissie.

Politieke advertenties

We schreven al eerderLees hier meer over onze positie op online politieke advertenties over het voorstel van de Europese Commissie om online politieke advertenties te reguleren. We legden toen uit dat zulke regels hard nodig zijn, omdat tracking, profilering en microtargeting door online platformen en politieke partijen de informatiepositie van mensen kan beïnvloeden. Door deze vorm van manipulatie lopen we het risico dat stemgedrag wordt beïnvloed op een manier die onacceptabel is. Het online volgen van platformgebruikers, tracking, en de profilering die daarbij horen, leiden tot beïnvloeding op detailniveau die onze democratie kan verstoren. Een flyer voor partij X uitdelen in een bepaald postcodegebied is natuurlijk ook beïnvloeding. Wij spreken ons echter uit tegen op tracking gebaseerde online politieke advertenties: een platform toont jou bijvoorbeeld een advertentie over een bepaald standpunt van een partij, omdat een algoritme aangeeft dat jij, op basis van je online gedrag, achter dat standpunt zou kunnen staan. Wij vinden het belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden en een vrije (stem)keuze kunnen maken, zonder op tracking gebaseerde politieke advertenties. Daarom vonden we dat het wetsvoorstel moest worden aangepast. En het Europees Parlement is het met ons eens!

We zijn blij dat het Parlement inziet dat, buiten locatie en taal om, targeting van politieke advertenties gevaarlijk is voor het stemgedrag van kiezers en dus gevaarlijk voor de democratie.

Het Parlement maakt de juiste keuze

Afgelopen week stemden de leden van het Europees Parlement over deze regels en met een grote meerderheid werd de positie van het ParlementHier lees je het persbericht van het Europees Parlement aangenomen. Die positie sluit op belangrijke punten aan bij die van ons.

In de zestig dagen voor verkiezingen, mogen politieke partijen, volgens het Parlement, alleen targetten op locatie en taal van gebruikers van online platformen. Dat zijn precies de regels waar wij ons sterk voor hebben gemaakt! We zijn blij dat het Parlement inziet dat, buiten locatie en taal om, targeting van politieke advertenties gevaarlijk is voor het stemgedrag van kiezers en dus gevaarlijk voor de democratie. We vinden het wel jammer dat deze regel alleen de 60 dagen voor verkiezingen telt. Als er geen verkiezingen naderen, vindt het Parlement dat targeting van politieke advertenties wel is toegestaan. Maar met een belangrijke waarborg: targeting vindt dan alleen plaats op basis van gegevens waar gebruikers expliciet toestemming voor hebben geven. Dus ook in de periodes dat er geen verkiezingen zijn, kun jij ervoor kiezen om niet getarget te worden. Ook dat is een stap vooruit.

De EU moet doorpakken in de triloog

De volgende fase van het wetgevingstraject is de triloog. Daarin gaan de drie wetgevende instaties, de Europese Commissie, Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie, met elkaar in gesprek. Ze zoeken naar compromissen tussen hun posities om op een uiteindelijke wettekst uit te komen. Naar verluidt begint de triloog over dit wetsvoorstel eind februari. De triloog vindt achter gesloten deuren plaats. Juist omdat wij er weinig invloed op kunnen uitoefenen, sporen wij het Parlement aan om de positie omtrent targeting hard te maken tegenover de andere wetgevende instanties Het wordt tijd dat we onze democratie weer terugkrijgen, en de Europese Unie kan daarvoor zorgen!

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief over online platformen!

Als je hier je e-mailadres invult, dan sturen we je onze nieuwsbrief over online platformen.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag