Het Parlement maakt de juiste keuze
Afgelopen week stemden de leden van het Europees Parlement over deze regels en met een grote meerderheid werd de positie van het ParlementHier lees je het persbericht van het Europees Parlement aangenomen. Die positie sluit op belangrijke punten aan bij die van ons.
In de zestig dagen voor verkiezingen, mogen politieke partijen, volgens het Parlement, alleen targetten op locatie en taal van gebruikers van online platformen. Dat zijn precies de regels waar wij ons sterk voor hebben gemaakt! We zijn blij dat het Parlement inziet dat, buiten locatie en taal om, targeting van politieke advertenties gevaarlijk is voor het stemgedrag van kiezers en dus gevaarlijk voor de democratie. We vinden het wel jammer dat deze regel alleen de 60 dagen voor verkiezingen telt. Als er geen verkiezingen naderen, vindt het Parlement dat targeting van politieke advertenties wel is toegestaan. Maar met een belangrijke waarborg: targeting vindt dan alleen plaats op basis van gegevens waar gebruikers expliciet toestemming voor hebben geven. Dus ook in de periodes dat er geen verkiezingen zijn, kun jij ervoor kiezen om niet getarget te worden. Ook dat is een stap vooruit.