• Menu

0 recente resultaten

Foto: JPMM (CC BY-NC-ND 2.0)

Kamerleden boos na Facebook-onthulling Bits of Freedom

Politici reageren boos op het nieuws dat Facebook het nog steeds mogelijk maakt om vanuit het buitenland politieke advertenties op Nederlandse kiezers te richten. Vorige week sprak het bedrijf in de Tweede Kamer uit dat dit niet meer mogelijk zou zijn, wij toonden maandag aan dat dit een leugen is.

In de uitzending van Nieuwsuur op 20 mei vertelden we hoe makkelijk het was om vanuit het buitenland politieke advertenties te plaatsen op Facebook.

Gevaar

Lodewijk Asscher (PvdA) was al kritisch tijdens de hoorzitting ‘Datasamenleving en democratie’ van afgelopen woensdagOnze directeur Hans de Zwart sprak tijdens deze hoorzitting over het belang van actie tegen dominante bedrijven als Facebook, waar Facebook de gewraakte belofte deed. Hij zegt nu tegenover Nieuwsuur dat de democratie gevaar loopt als mensen gemanipuleerd worden vanuit het buitenland met advertenties die alleen op hen gericht zijn. “Ik heb het kabinet al eerder gevraagd te voorkomen dat dat in Nederland gebeurt, het kabinet vertrouwt op zelfregulering, op de mooie woorden van Facebook. Ze hebben beterschap beloofd en keer op keer blijkt dat dat toch niets waard is. Dat Facebook prachtige woorden spreekt en intussen een bedreiging vormt voor de democratie,” aldus Asscher.

Actie

D66-Kamerlid Kees Verhoeven roept minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren op tot actie. Daarmee komt de druk zowel van de oppositie als vanuit de coalitie. “Wat mij betreft is het moment nu aangebroken dat we de stap van zelfregulering en het vertrouwen op de belofte van bedrijven, in gaan ruilen voor wetgeving. En daar kan de minister absoluut een belangrijke rol in spelen, dus ik roep haar op tot actie en hoe ze dat invult moet ze zelf weten. Maar dat er nu wat moet gebeuren - meer dan vertrouwen op de belofte van Facebook - dat lijkt mij helder."

Nuttig

Niet alleen politici reageren op onze onthulling. ICT-expert Brenno de Winter twittert: “Wat een enorm nuttig en goed onderzoek van Bits of Freedom. Maakt duidelijk waar moderne kwetsbaarheden zitten. Campagnes onttrekken zich zo aan het zicht.” Publicist Jan Kuitenbrouwer, auteur van onder meer Datadictatuur, sprak ook bij de hoorzitting waar Facebook de valse belofte deed. “Ik heb daar nog gewezen op een typisch kenmerk van de Facebook-communicatiestrategie: wat Facebook zegt is zelden wat Facebook doet. Ook in dit geval dus. Well done Bits of Freedom.”

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag