De ene klacht is de andere niet
Je zou verwachten dat die “klacht” uit de Europese regels en het “verzoek om handhaving” uit de Nederlandse regels, op elkaar zijn afgestemd. Helemaal geen vreemde gedachte, want er is in Nederland ook nog een speciale wetUitvoeringswet AVG die expliciet tot doel heeft deze Nederlandse regels af te stemmen op die Europese. Daarin is bijvoorbeeld vastgelegd dat de Autoriteit Persoonsgegevens de toezichthouder is zoals die bedoeld wordt in de Europese regels. Toen de ambtenaren aan die wet schreven bedachten ze dat die “klacht” en het “verzoek om handhaving” praktisch gezien hetzelfde zijn:
“Naast de handhavingstaken kent [die Europese wet] de Autoriteit persoonsgegevens nog andere taken toe, zoals de taak om klachten te behandelen van betrokkenen die menen dat er bij de verwerking van persoonsgegevens van hen, inbreuk wordt gemaakt op [die Europese wet]. Het woord klacht heeft in [die Europese wet] een eigen, en van [de Nederlandse wet] afwijkende, betekenis. […] Naar voor [de Nederlandse wet] gebruikelijke terminologie gaat het hier niet om een klacht, maar om een verzoek tot handhaving aan de Autoriteit persoonsgegevens.”