Spotify luistert met je mee
De streamingdienst functioneerde tot voor kort vooral als een doorgeefluik. Jij kon als internetter via de dienst altijd en overal muziek luisteren. Spotify maakte daarvoor afspraken met muzieklabels, die op hun beurt weer deals hadden met artiesten. Spotify als een soort marktplaats dus, met aan de ene kant de makers van audio en aan de andere kant de luisteraars daarvan.
Met de koopHier is Spotifys persbericht over haar "strategische aankoop" van Gimlet en Anchor komt daar verandering in: Spotify gaat nu ook zelf makers aan zich verbinden én zelf podcasts produceren. Met andere woorden, ze is niet langer enkel boven de markt actief, maar ook in die markt. Dat levert veel voordelen op, want ze kan meekijken en meeluisteren met haar gebruikers, kent hun gewoontes en weet al wat scoort en wat niet. In november schreef AnchorHow People Listen to Podcasts zelf over de voordelen van deze informatiepositie:
“We provide our creators valuable information about how their shows are being listened to across the spectrum of podcast players and apps, which gives us a window into the industry as a whole. In other words, we can see which platforms are really driving podcast consumption. […] This information not only helps us optimize Anchor’s product for the best podcasting experience, but also gives us a peek at what’s driving the growth of the entire podcast audience, and what will be most important to listeners in the future.”
Netflix en YouTube bevinden zich binnen hun sectoren in soortgelijke geprivilegieerde posities. Spotify doet nu precies wat die twee ook doen. In plaats van enkel een doorgeefluik tussen de kijker en de maker heeft Netflix zich de laatste jaren ontwikkeld tot maker van series en films. Dat ze door hun miljoenen kijkers superveel informatie hebben over hoe lang je naar series kijkt, welke delen je opnieuw bekijkt en waar je afhaakt, helpt hen om kijkcijferhits te produceren. Dit soort informatie hebben de makers zonder platform niet.