Het ultieme bewijs: downloaders zijn betalers [grafiek]
- 08 augustus 2011
De grootste downloaders besteden ook het meeste geld aan muziek en films. Dit is al vaker aangetoond. Nog een rapport dat die conclusie ondersteunt lijkt daarom niet zo een grote verrassing. Maar dit onderzoek komt uit een verrassende hoek.
Het onderzoek is namelijk afkomstig van HADOPI, het Franse agentschap dat illegale downloaders van het internet moet afsluiten. Joe Karaganis, onderzoeker bij het SSRC, heeft het onderzoek (PDF) samengevat:
Uit het onderzoek blijkt dat personen die meer downloaden uit ‘illegale bron’, ook meer geld uitgeven aan media. Van de personen die meer dan 100 euro per maand uitgeven, geeft 67% aan dat zij ook downloadt uit illegale bron. En van de personen die 1 tot 19 euro aan muziek uitgeven, downloadt daarentegen 50% ook uit illegale bron. Dat betekent natuurlijk niet dat er een causaal verband bestaat tussen downloaden en kopen, maar er is op zijn minst een correlatie.
Dit staat op gespannen voet met het vaak gehoorde argument dat illegale downloads alleen maar zorgen dat minder muziek en films wordt verkocht. Het lijkt er eerder op dat grote downloaders meer geïnteresseerd zijn in muziek en films dan anderen en via deze weg onderzoeken waar zij hun geld aan uit willen geven. Karaganis sluit zelf af met de conclusie:
If piracy is a sampling and discovery tool for high spenders, then suppressing piracy could depress legal sales. If–as I’ll argue at more length in a subsequent post–we’re in a mostly zero-sum market in which consumers are maxed out on discretionary media expenditures, then enforcement won’t significantly expand but at best just cannibalize one media sector for another. Music, games, and movies, let’s say, competing for the same discretionary dollars–and all of them competing with rising, increasingly non-discretionary internet access and data charges. If we’re in this type of market, then HADOPI is just in the business of eliminating its best customers. Good luck with that business model.
Critici doen dit soort studies af door simpel te stellen dat als dit waar zou zijn, de inkomsten niet zo hard zouden zijn gedaald. Maar uit studie na studie na studie na studie blijkt dat de strijd van mediagiganten tegen downloaders averechts werkt. En dat is bijzonder relevant omdat het aanpakken van downloaden uiteindelijk alleen te handhaven is door het gedrag van alle internetgebruikers te bespioneren. Ook in Nederland moeten we hier rekening mee houden, nu Teeven het downloadverbod wil invoeren, waar Bits of Freedom al eerder een brief (PDF) over naar de kamer stuurde.
Gelukkig groeit de roep om ‘evidence-based’ auteursrechtbeleid. In het recentelijk gepubliceerde Hargreaves rapport, een onafhankelijk onderzoek naar de Engelse wetgeving over intellectueel eigendomsrecht, wordt geconcludeerd dat de huidige wetgeving verouderd is en innovatie en economische groei tegenhoudt. Hargreaves pleit daarom voor stevige hervormingen van auteursrechthandhaving, gebaseerd op onafhankelijk onderzoek in plaats van cijfers die aangeleverd worden door lobbyisten (“lobbynomics”).
Nu zelfs een partij die zich bezig houdt met het afsluiten van downloaders concludeert dat dit niet zal resulteren in meer omzet voor de creatieve industrie, wordt tijd voor de politiek om vast te stellen dat het aanpakken van individuele gebruikers een verkeerde strategie is. Mensen zijn absoluut bereid om te betalen voor muziek en films, mits het beter beschikbaar is dan het illegale alternatief. We moeten cultuur stimuleren in plaats van het internet te controleren.