Op tracking gebaseerde advertenties leiden ook tot manipulatie. Zonder dat wij het doorhebben wordt onze mening beïnvloed. Omdat de grote platformen zo veel over ons weten, weten ze ook hoe ze onze mening het beste kunnen beïnvloeden. Je kan dan bijvoorbeeld onvolledige of onjuiste informatie ontvangen. Een politieke partij kan jou bijvoorbeeld een advertentie tonen over hun klimaatbeleid, omdat ze weten dat jij daar veel mee bezig bent. Maar iemand anders krijgt van dezelfde politieke partijLees hier wat wij schreven over microtargeting door politieke partijen. een advertentie over hun woonbeleid, omdat ze weten dat diegene daar veel mee bezig is. Het kan dat jij het niet eens bent met het woonbeleid van die partij, maar die advertentie krijg je niet te zien. Want die past niet bij het profiel dat over jou is samengesteld.
Jij krijgt advertenties te zien waarvan de algoritmen van Big Tech denken dat het waarschijnlijk is dat je daarop klikt. Wat je te zien krijgt is dus gebaseerd op de belangen van Big Tech en hun adverteerders. En niet op jouw belangen. Jou wordt niet verteld dat je slechts een, voor Big Tech gunstige, selectie van alle advertenties te zien krijgt. Dat betekent dat je niet breed geïnformeerd bent en dat iedereen andere informatie te zien krijgt. Zo is niet iedereen hetzelfde geïnformeerd en komen we in filter bubbels terecht. Het wordt daardoor steeds moeilijker om een publiek debat te voeren. En dat publieke debat is juist essentieel voor een democratische samenleving.