Facebookadvertenties hebben invloed op onze mentale gezondheid en daar kunnen we niks aan veranderen
Ook een recent onderzoekLees hier het onderzoek van Panoptykon van onze collega's van het Poolse Panoptykon toont de macht die Facebook heeft over ons mentale welzijn. Uit dit onderzoek blijkt dat de algoritmes die Facebook gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties een negatief effect kunnen hebben op de mentale gezondheid van Facebookgebruikers. In het onderzoek werd de feed van een jonge vrouw onderzocht. Omdat ze kortgeleden moeder was geworden en één van haar ouders aan kanker had verloren, was 'gezondheid' een gevoelig onderwerp voor haar. Één op de vijf advertenties die ze te zien kreeg hadden te maken met gezondheid, waaronder advertenties over terminaal zieke kinderen. Het telkens geconfronteerd worden door deze advertenties kon met haar achtergrond een negatief effect hebben op haar mentale gesteldheid.
Facebook profileerde haar zonder haar toestemming tot iemand met interesses als "oncology" en "genetic disorder". Op basis van zulke interesses kunnen adverteerders kiezen aan wie hun advertenties worden getoond. Facebook biedt tools aan waarmee je advertentievoorkeuren kan wijzigen, waaronder het beheren van advertentie-onderwerpen. De vrouw uit het onderzoek gaf bijvoorbeeld aan geen aan gezondheid gerelateerde advertenties meer te willen zien. Pas nadat ze zelf deze actie had ondernomen verminderde de verontrustende content. En zelfs dat liet Facebook niet toe: na twee maanden waren de verontrustende advertenties weer terug op het vorige niveau. Advertenties op het platform kunnen ons dus ongelukkig maken, en daar hebben wij geen controle over.