Rookgordijn
Staan deze megabedrijven echt te springen om regulering? Of zijn het mooie woorden, bedacht door imago-experts om de koers te wijzigen na de backlash van de privacyschandalen? Nu het onderwerp niet meer te negeren valt, er juist de aandacht op vestigen en de inzet verhogen. 'Klopt, we hadden het een en ander te verbeteren, maar nu we dat gedaan hebben gaan we zo hard dat we de wetgevers voorbij zijn!'
Ja, het is makkelijker geworden om bij Google je privacyvoorkeuren aan te passen. Maar het blijft nog steeds aan jou om dit in te stellen. Er is dus geen privacy by default. Google blijft gewoon je data verzamelen, tenzij je zelf aangeeft dat dit niet mag. Hetzelfde gebeurde bij Facebook; van een aantal gegevens is nu duidelijker welke Facebook wel en niet inziet, maar wat er vervolgens mee gebeurt is nog steeds vaak ondoorzichtig.
Tegenover de mooie woorden uit Silicon Valley staan de daden. Amazon, Apple, Facebook en Google gaven in 2018 gezamenlijk 55 miljoen dollar uit aan lobby in de Verenigde Staten. Begin dit jaar stonden 238 mensen geregistreerd als lobbyist voor een van de vier bedrijven in Washington. En dit staat nog los van de honderden miljoenen die The Internet Association namens 'de interneteconomie' jaarlijks uitgeefBloomberg zette de cijfers op een rijtjet aan het beïnvloeden van wetgevers wereldwijd.
En vraag het de wetgevers maar: dat leger aan lobbyisten wordt echt niet ingezet om de datahonger van 'big tech' te beteugelen.