• Menu

0 recente resultaten

Terugblik op de Privacytest

Ben jij ervan overtuigd dat het wel goed zit met je kennis over privacy? Om te kijken of dat klopt organiseerde AVROTROS voor de tweede keer de Privacytest. Wij zaten in de uitzending om een aantal zorgelijke ontwikkelingen uit te lichten. Meer leren of lezen? We zetten hier de belangrijkste punten nog eens op een rij.

De test behandelde drie grote thema's: gezichtsherkenning en camera's, sociale media en advertenties, en hackers en phishing. Allemaal onderwerpen waar wij ons ook zorgen over maken en waarvan we hopen dat steeds meer mensen zich erin verdiepen. Wil je de test terugkijken voordat je verder leest?

1. Camera's en controle

De technieken om gezichten te herkennen op camerabeelden worden steeds geavanceerder. Daarnaast wordt er op steeds meer plekken in de openbare ruimte gebruik gemaakt van camera's. De combinatie van deze twee technieken kan grote gevolgen hebben voor onze samenleving. Tijdens de uitzending wordt bijvoorbeeld gedemonstreerd hoe moeilijk het is om je gezicht voor camera's te verbergen. Ook hoeft de camera maar een flits van je gezicht te zien, om te weten wie je bent.

Deze techniek kan de basis zijn van een alomvattend controlesysteem, waardoor de overheid en bedrijven altijd weten waar je bent en wat je doet. In China gebeurt dit al. In de uitzending zit een fragment waarin Ruben Terlou in een Chinese stad een systeem tegenkomt waardoor je constant wordt gemonitord. Elke keer dat je door rood loopt wordt bijvoorbeeld geregistreerd. Als je dat vijf keer doet, kom je op een zwarte lijst. Dan mag je niet meer in bepaalde treinen rijden, je internet wordt langzamer en je kinderen mogen niet meer naar elke school.

Elke keer als de overheid een nieuwe techniek inzet om beter in de gaten te houden wat burgers doen, kijken wij kritisch hoe jouw vrijheden worden beschermd of aangetast.

2. Wat weet je sociale media over jou?

Sociale media zoals Whatsapp, Instagram en Facebook zijn steeds meer een onmisbaar onderdeel van ons leven. Maar wist je dat deze apps allemaal in handen zijn van hetzelfde grote Amerikaanse bedrijf, namelijk Facebook? Alle informatie die jij met deze apps deelt, gebruiken zij om geld te verdienen. Adverteerders kunnen jou hierdoor optimaal beïnvloeden.

En het gaat niet alleen om de informatie die je bewust deelt, bijvoorbeeld dat je bij Facebook invult waar je hebt gestudeerd. Het gaat ook over informatie die wordt verzameld op basis van algoritmes en profielen. Zo blijkt in de uitzending dat Facebook weet dat mensen die 'curly fries' liken, vaker een hoge intelligentie hebben.

Wij willen meer transparantie van grote platforms zoals Facebook en Google over wat ze doen met de informatie die ze over jou hebben. Daarvoor ontwikkelen we onder andere een tool My Data Done Rightwaarmee je gemakkelijker inzicht kunt krijgen in welke gegevens bedrijven over je hebben.

3. Controle over je gegevens

Niet alleen op sociale media geef jij informatie weg. Gegevens die jij op je computer opslaat of die in je mailbox staan kunnen door slimme hackers worden gevonden en gebruikt. Veel mensen denken dat zij te slim zijn om in een phishing mail te trappenLuister hier naar een aflevering van de podcast Reply All waarin zelfs de slimste internetters in een phishing mail trappen (een mail waarin jij voor de gek wordt gehouden om je gegevens te stelen.)

Uit de uitzending blijkt dat ontzettend veel mensen toch op die manier hun inlogcodes en wachtwoorden weggeven.Daarnaast zijn veel websites een keer gehackt waardoor jouw gegevens op straat kwamen te liggen.

Het veiligst is om voor al je verschillende accounts, verschillende wachtwoorden te gebruiken. Vind je het moeilijk te onthouden? Gebruik dan een wachtwoord-manager. En het instellen van twee-factor authenticatie maakt je accounts nog veiliger.

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag