Op tracking gebaseerde advertenties
In de Digital Services Act worden de eerste stappen genomen naar het einde van op tracking gebaseerde advertenties - het giftige verdienmodel van bedrijven als Google en Facebook, dat internetters profileert. Dat zorgt voor manipulatie, discriminatie en een verstoring van ons publieke debat. In de DSA is een verbod opgenomen voor op tracking gebaseerde advertenties die gebaseerd zijn op gevoelige data. Advertenties mogen dan dus niet aan jou gericht worden op basis van jouw geaardheid, religie of etniciteit. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, want op tracking gebaseerde advertenties leiden tot een hoop ellende, en hiermee nemen we een stukje van die ellende weg. Ook worden op tracking gebaseerde advertenties voor minderjarigen volledig verboden, waardoor zij beter beschermd zijn tegen alle nadelige gevolgen van dit soort advertenties. We zijn blij met deze verboden, want ze zullen een deel van de gevaren van op tracking gebaseerde advertenties wegnemen. En daar hebben we ons de afgelopen jaren in Brussel dan ook hard voor ingezet. Maar we blijven beleidsmakers aanmoedigen om (al dan niet stap voor stap) op tracking gebaseerde advertenties helemaal te verbieden. Er is met deze regels namelijk nog steeds genoeg ruimte voor dit verdienmodel, met alle gevolgen van dien. Het verbod op advertenties die gebaseerd zijn op gevoelige data geldt bijvoorbeeld alleen voor online platformen en niet daarbuiten. Een hele mooie ontwikkeling dus, maar onze strijd is nog niet gestreden!