Morgen is het debat over #artikel13 en dit kan jij nog doen

De week van gegoochel met cijfers, MySpace en Van Kooten en De Bie

Aftellen tot stemming #Artikel13: kom in actie!

Dit zijn de interessante, ontroerende, zorgwekkende en/of hilarische linkjes over internetvrijheid die ik deze week graag met je deel.

Goochelen met criminaliteitscijfers

Eén van mijn stokpaardjes is de manier waarop we de cijfermatige werkelijkheid (dat wat we meten) steeds vaker als meer reëel beschouwen dan de fysieke werkelijkheid. In de Groene Amsterdammer stond een fantastisch stuk naar aanleiding van het Investico onderzoek naar hoe dit werkt bij de Nederlandse politie. Tijdens het lezen kon ik alleen maar denken aan The Wire, de tv-serie waarin politieagenten door hun meerderen worden gedwongen om creatief te boekhouden om zo de criminaliteitscijfers te laten dalen. Ook in Nederland wordt het bijvoorbeeld steeds lastiger om als burger aangifte te doen:

Een agent vertelt dat het aantal aangiften van fietsendiefstal in zijn gemeente spectaculair daalde nadat twee bureaus werden gesloten. ‘In de koffiekamer complimenteert de leiding ons dan dat we goed gewerkt hebben, maar ik denk dan: nee, er zijn niet minder diefstallen, er zijn alleen minder aangiften.’

Ook worden criminele acties expres verkeerd geregistreerd om ze zo lichter te laten lijken. Een inbraak wordt dan bijvoorbeeld een vernieling. Ook wordt er aangestuurd op heterdaadjes om zo het oplossingspercentage van zaken hoger te maken. De dader is dan immers meteen bekend.

Facebook schrijft bullshit over wachtwoorden

Wat doe je als een social network bent, honderden miljoenen wachtwoorden (van met name de meest kwetsbare gebruikers) jarenlang in the clear hebt opgeslagen, en je Facebook heet? Juist, je publiceert een blogpost met de titel Keeping Passwords Secure. Daarin beschrijf je dan alle manieren waarop je de wachtwoorden van mensen veilig houdt en zeg je tussen neus en lippen door As part of a routine security review in January, we found that some user passwords were being stored in a readable format within our internal data storage systems. Ook schrijf je schaamteloos de leugen: There is nothing more important to us than protecting people’s information.. Really Facebook? Really?

Facebook voelde zich trouwens pas gedwongen om hier iets over op te schrijven nadat het beveiligingsprobleem via de site van Brian Krebs naar buiten was gekomen. Een Facebookmedewerker met een moreel kompas had namelijk besloten het probleem te lekken.

Geef hier je e-mailadres op om deze lees-, luister en kijktips elk weekend in je inbox te ontvangen.

IBM leert niets van zijn eigen geschiedenis

We weten dat IBM technologie aan Nazi Duitsland heeft geleverd en daarmee genocide heeft gefaciliteerd. Je zou dus enige terughoudendheid verwachten van de multinational als het gaat om het leveren van surveillance- en onderdrukkingstechnologie aan zelfverklaarde fascisten. Niet dus. George Joseph beschrijft voor The Intercept hoe IBM in de Filipijnen Duterte's moordende anti-misdaad campagnes faciliteerde.

Ook jouw content gaat een keertje opeens verloren

Vóór Facebook had je MySpace. Daar zijn miljoenen foto's, liedjes en video's geüpload. Door een foutje bij een servermigratie is MySpace alles wat voor 2016 is geüpload kwijt geraakt. Dat komt nooit meer terug. Pro-tip aan de mensen die ervan uitgaan dat de foto's die ze op Facebook zetten daar altijd beschikbaar zullen zijn: dat is niet zo.

De Nationale Privacytest van Van Kooten en De Bie

Ik was afgelopen week op zoek naar beelden van ons optreden bij De Privacytest op de NPO. Die kon ik niet vinden op YouTube (wel bij de NPO, maar die heeft de schandalige maatregel genomen om het downloaden van materiaal onmogelijk te maken). Wat ik wel vond is deze aflevering uit 1987 van Van Kooten en De Bie over hun Nationale Privacytest. In de VPRO-gids stonden vragen als:

Wat mag men van mij weten?
A: Ik wil dat niemand iets van mij weet.
B: Ik wil dat 1 iemand iets van mij weet.
C: Ik wil dat 1 iemand alles van mij weet.
D: Iedereen mag alles van mijn weten.

Ik geloof dat je over deze twee heren moet zeggen dat ze hun tijd ver vooruit waren (De Bie wordt bijvoorbeeld boos op een gepersonaliseerde advertentie en Van Kooten wordt nogal nerveus van de Belastingdienst). Ik denk vooral dat ze de tijdsgeest perfect wisten te pakken en dat die tijdsgeest wat universeler is dan we vaak denken. Kijk hier de eerste paar minuten. Voor de rest moet je dus op YouTube zijn (tip: youtube-dl).

Privacy doet ertoe

Bij Bits of Freedom stoeien we al jaren met hoe je privacy visueel in beeld brengt. Dat is namelijk moeilijk. Je valt bijvoorbeeld heel snel in het cliché van een slotje. Ik vind dat het in Apple in dit reclamespotje heel goed lukt om te laten zien dat we de hele tijd barrières opwerpen tussen ons privéleven en de rest van de wereld (ook zij komen trouwens met slotjes). En omdat ik het vrij bizar vind om hier reclame voor Apple te lopen maken ook even een linkje naar Fairphone.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.