What’s your trustworthiness according to Facebook? Find out!

Hoe betrouwbaar vindt Facebook jou? Zo kom je erachter

Big Brother Awards 2018 zoekt een vormgever!
DOSSIER / Grip op profilering

Gisteren bleek dat Facebook zijn gebruikers op betrouwbaarheid scoort. Maar hoe komt die score tot stand, wat zijn de consequenties hiervan en wat is je score eigenlijk? Vraag het aan Facebook met een inzageverzoek!

Je reputatie tussen 0 en 1

De Washington Post interviewdeHet interview een medewerker van Facebook over hoe het de reputatie van gebruikers in kaart brengt in hun strijd tegen "fake news". Gebruikers krijgen een betrouwbaarheidsscore opgeplakt die begint bij 0 en eindigt bij 1.

Die score is één van de factoren om te bepalen of een gebruiker misinformatie probeert te verspreiden. Daarnaast zou Facebook nog vele andere indicatoren gebruiken om gebruikers te beoordelen. Bijvoorbeeld in hoeverre je misbruik maakt van de mogelijkheid in Facebook om berichten te bestempelen als ‘nep’ of ‘onacceptabel’.

Veel vragen over reputatiescore

Een algoritme bepaalt dus hoe groot de kans is dat je misinformatie (wat dat dan ook precies mag zijn) gaat verspreiden. Hoe komt die betrouwbaarheidsscore precies tot stand? Waarvoor wordt die score precies gebruikt en wat als die score onterecht is?

Deze vragen blijven nu nog allemaal onbeantwoord en dat is onacceptabel. Want Facebook is niet zomaar een kleine speler. Samen met de andere techgiganten speelt het een belangrijke rol in hoe we met elkaar communiceren en welke informatie we te zien krijgen. Facebook heeft dus een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid als het besluit om reputatiestempels op gebruikers te plakken.

Facebook moet jouw score met je delen

Zo’n systeem zou op z’n minst eerlijk en transparant moeten zijn voor gebruikers. En als het fout gaat, moeten fouten gemakkelijk en snel gecorrigeerd kunnen worden. Facebook zegt dat ze de score niet kunnen delen omdat dit weer tot misbruik zou kunnen leiden. Maar daar kunnen ze met de Europese privacyregels niet zomaar mee wegkomen. Als gebruiker van Facebook heb je namelijk recht op inzage in de gegevens die Facebook van je heeft. Als de gegevens niet kloppen, heb je het recht de gegevens aan te passen of aan te vullen.

Ervan uitgaande dat die reputatiescore automatisch tot stand komt op basis van de data die Facebook over je verzamelt en een aanzienlijke impact kan hebben, heb je óók recht om te weten wat de onderliggende logica van je reputatiescore is en moet je die kunnen aanvechten.

Dus: stuur een inzageverzoek

Wil je van je rechten gebruik maken en je score achterhalen? Stuur dan een inzageverzoek naar Facebook!

Een simpele brief per reguliere post, een verzoek per mailStuur je verzoek per e-mail of berichtje via een online formulierContactformulier van Facebook van Facebook is genoeg om kosteloos inzage te krijgen. We hebben een voorbeeldtekst in het Engels voor je opgesteld die je hiervoor kunt gebruiken.

Houd je ons op de hoogte van je vorderingen?

Stuur je je verzoek per post? Gebruik de volgende contactgegevens:

Facebook Ireland Ltd.
4 Grand Canal Square
Grand Canal Harbour
Dublin 2 Ireland

Stuur je je verzoek per mail? Gebruik dan het volgende e-mailadres:

datarequests@support.facebook.com

Stuur je je verzoek liever via het online contactformulier van Facebook zelf? Het formulier vind je hier.

Update: reactie Facebook

Facebook kan zich volgens een woordvoerder niet vinden in de berichtgeving van de Washington Post. Tegen de BBC verklaartArtikel BBC naar aanleiding van het interview een woordvoerder van Facebook het volgende:

"The tech firm has, however, objected to the tool being described as a reputation rating. The idea that we have a centralised 'reputation' score for people that use Facebook is just plain wrong and the headline in the Washington Post is misleading."

"What we're actually doing: We developed a process to protect against people indiscriminately flagging news as fake and attempting to game the system. The reason we do this is to make sure that our fight against misinformation is as effective as possible."

Dit statement neemt  wat we hierboven schrijven allemaal niet weg: men brengt wel degelijk de betrouwbaarheid van gebruikers in kaart om misinformatie tegen te gaan en openheid over dit systeem ontbreekt.

  1. Olof Fredrikze

    In de reply die je vrijwel direct krijgt wordt gevraagd om het volgende:

    Thanks for contacting us. To help us review your request for your Facebook information, please make sure you’ve included the following:

    – Your name
    – Your email
    – Country where you live
    – A detailed description of your request

    Misschien handig dat aan de standaardbrief toe te voegen.

    • David Korteweg

      Beste Olof, Goed dat je zelf een verzoek hebt ingediend. In ons template zijn al specifieke velden opgenomen voor je naam en emailadres. Ook bevat het alle informatie waarop het verzoek betrekking heeft. Voor wat betreft het land waarin je woont, zal Facebook dit uiteraard kunnen afleiden uit je Facebookaccount.

      • Sander

        Ook ik heb een verzoek in gediend en de vragen die Olof kreeg, heb ik ook gekregen.
        Het is dus een standaard antwoord die ik met goed knippen en plakken heb beantwoord.
        Binnen welke tijd mag ik een antwoord verwachten van facebook?

        • Sander

          Vandaag antwoord gekregen:
          Dear Sander,

          Thank you for your request to access your “reputation score” or “trustworthiness score” as a Facebook user. Contrary to the suggestions of the Washington Post and the BBC, we do not maintain a general “reputation” or “trustworthiness” score for our users. Facebook has developed a process to try to protect against people indiscriminately flagging news as fake and attempting to game the system. The reason for the process is to make sure that Facebook’s ability to identify misinformation (i.e. “fake news”) is as effective as possible. We do not have a “reputation score” or “trustworthiness score” that determines whether something is fake news.

          Please note that you can access specific types of your Facebook information such as photos, posts, reactions and comments, at any time, using the Access Your Information tool (https://www.facebook.com/your_information). Here your information is categorized by type so you can easily find what you’re looking for.

          You can download a copy of your Facebook information using the Download Your Information tool (https://www.facebook.com/dyi). You have the option to choose to receive your information in an HTML format that is easy to view, or a JSON format, which will allow you to transfer your information to another service. For more information on your data archive files and what’s contained in them, please visit the following Help Center page: https://www.facebook.com/help/212802592074644.

          To download your Facebook information, click at the top right of any Facebook page and choose Settings. From there go to the Download Your Information tool.

          From the Download Your Information tool:
          1. Go to the New File tab.
          2. Select date range
          3. Select file format and quality preference
          4. Select the types of information you want to be included in your file.
          5. Click Create File

          Downloading your information is a password-protected process that only you will have access to. Once you’ve created a file, it will be available for download for a few days. Please note, your downloaded file may contain sensitive information. You should keep it secure and take precautions when storing, sending or uploading it to any other services.

          For a full overview of the categories of Facebook data that are available to you from your account as well as the download your information tool, please visit: https://www.facebook.com/help/930396167085762. We also encourage you to view our “Data Policy” (https://www.facebook.com/about/privacy/), which provides a description of the data we collect and how it is used and shared.

          Please let me know if you have any additional questions or would like to discuss.

          Regards,

          Privacy Ops on behalf of the Office of the Data Protection Officer

          • David Korteweg

            Dank voor het delen van de reactie! Uit de reactie maak ik op dat ze vooral vallen over ‘a general reputation or trustworthiness score’. Of die termen de lading dekken of niet is een semantische discussie. Hoe je het went of keert, op basis van de berichtgeving van de BCC en Washington Post en de reactie van Facebook, is duidelijk dat Facebook wel degelijk een interne procedure heeft om de betrouwbaarheid van gebruikers die nieuwsberichten flaggen in kaart te brengen. Daar is het echter niet transparant over. Als jij een gebruiker bent die berichten flagged wordt er blijkbaar geautomatiseerd bepaald of jij als flagger wel betrouwbaar bent of niet. Als die informatie er is dan zouden ze hierin wel inzage moeten verlenen als je daarom verzoekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.