We stellen graag aan je voor: Sabine de Witte

De Week

Maatschappij zonder vrijheid is maatschappij zonder waardigheid

WhatsAppwaarschuwingen, Pixel en politics vs policies. Niet elke tweet wordt gezien, niet elke blog wordt gelezen. Daarom een stukje service van ons naar jou toe: mooie, ontroerende, zorgwekkende en/of hilarische linkjes over internetvrijheid die we deze week ontdekten en graag met je delen.

De if-I-were-you-I-would-reads

  • Google heeft anderhalve week geleden een eigen telefoon gepresenteerd, Pixel, met daarin een persoonlijke assistent die voorlopig alleen op die telefoon en dus op geen enkele andere Android-telefoon beschikbaar zal komen. Ben Thompson legt uit wat daar volgens hem de reden van is: Google’s business model moet gaan aansluiten op een wereld waarin kunstmatige intelligentie zo belangrijk wordt dat er veel minder ruimte is voor advertenties.
  • Jaap-Henk Hoepman heeft een vergelijking gemaakt van de verschillende voorstellen die er zijn gedaan om lange privacyvoorwaarden duidelijker te maken door het gebruik van iconen. Hij komt ook met zijn eigen voorstel. Volgens Jaap-Henk is het belangrijk om snel en simpel aan de gebruiker uit te leggen welke data wordt gebruikt, waar en door wie die data wordt gebruikt en op welke manier (en met welke waarborgen) die data wordt gebruikt.
  • Een nachtmerrie van een verhaal op The Intercept: Een onschuldige man wordt door bekenden van hem herkend als de persoon op de video van een bankoverval. De politie arresteert hem hardhandig en hij wordt heel lang vastgehouden. Het duurt maanden voordat de bankbediende in de rechtbank zegt dat hij niet de overvaller is ondanks dat de gezichtsherkenningsexperts van de Amerikaanse FBI hem op basis van de videobeelden wel hebben geïdentificeerd. Het artikel laat scherp zien waarom en hoe dit soort fout-positieven door het automatiseren van gezichtsherkenning waarschijnlijk zullen gaan toenemen in plaats van afnemen.
  • De Electronic Frontier Foundation, onze Amerikaanse collega’s, hebben (net als wij) een toolbox met gereedschap om jezelf online te beschermen. In deze blogpost leggen ze uit waarom ze bij WhatsApp extra waarschuwingen hebben geplaatst en wat WhatsApp volgens hen beter kan doen.
  • T-Mobile pullt een T-Mobile’tje. Binnen een aantal uur na het lanceren van een nieuwe dienst wordt het onderzocht door de toezichthouder vanwege mogelijke schending van netneutraliteit. Ging het vorige keer over Oneindig Online, dit keer gaat het over Datavrije Muziek.
  • Facebook, Instagram en Twitter zijn geweldige tools om onze mening te uiten. Nu blijkt uit onderzoek van de ACLU dat hun feeds werden gebruikt door een bedrijf dat de locatie van demonstrerende gebruikers doorverkocht aan de politie, waarmee het de vrije meningsuiting ironisch genoeg juist weer kan beknotten. In Nederland schreef onder andere Tweakers erover.
  • But in the current media climate, there are policies and there are Policies.” Alleen al vanwege die mooie zin raden we je aan dit artikel op Gizmodo over de moeizame relatie tussen uitgevers, marketeers en Facebook te lezen.
  1. Henk

    Hierboven staat:

    “Facebook, Instagram en Twitter zijn geweldige tools om onze mening te uiten.”

    Misschien is dat wel zo. Maar deze drie (en dan vooral Facebook) zijn ook akelige data-verzamelaars en privacy-aantasters. Facebook registreert via de alomtegenwoordige like buttons zelfs systematisch het surfgedrag van mensen die geen Facebook account hebben (en in mijn browser heb ik daarom de meeste Facebook elementen geblokkeerd). En als je wel op Facebook zit, dan leggen ze een uiterst gedetailleerd profiel van je aan.

    Eerlijk gezegd vind ik jullie gebruik van Facebook dus een beetje vreemd en inkonsekwent. Omdat ik om redenen van privacy principieel weiger om zelf een Facebook account te nemen, is die pagina voor mij trouwens ook niet echt bruikbaar, ik kan daar op jullie pagina immers alleen reageren als ik mijzelf eerst voor de leeuwen gooi en ook een Facebook account open…

    Heel raar.

    • Daphne van der Kroft

      Ha Henk,
      Je stelt een terechte vraag. Immers, we zijn regelmatig zeer kritisch op het advertentienetwerk dat zich voordoet als een sociaal netwerk. We zijn er ook niet 100% happy mee, daarom houden we dat besluit vaak tegen het licht. En vooralsnog besluiten we om er te blijven, twee belangrijke redenen daarvoor:
      1. Ook mensen die zich niet dag in, dag uit verdiepen in dit onderwerp voelen een steeds groeiend ongemak rondom de enorme hoeveelheden data die worden verzameld. En bij Facebook is dat het meest zichtbaar. Als mensen zich op Facebook steeds meer vragen stellen over privacy, kunnen we ze daar ook het beste bereiken om antwoord te geven.
      2. De gevorderde internetter kan makkelijker een (soort van) alternatief voor Facebook gebruiken. Het probleem is dat we juist ook die mensen willen kunnen informeren die geen expert zijn.

      We beschreven deze vraag en onze antwoorden daarop uitgebreid in deze blogpost: https://www.bof.nl/2015/09/18/waarom-zit-bits-of-freedom-op-facebook/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.