Met nieuwe Europese regels moet netneutraliteit goed beschermd zijn. Maar gebeurt dat ook? Houden de providers zich wel aan die nieuwe wet? En kijken de handhavers niet de andere kant op als de providers zich niets aantrekken van jouw recht op vrijheid? Om dat in kaart te brengen hebben we jouw hulp nodig.
Met de nieuwe wet is netneutraliteit in heel Europa de regel. Dat is uiteraard winst voor alle landen in de Europese Unie die tot voor kort nog nul komma nul bescherming kenden. Dat is overigens een verslechtering voor ons, omdat die nieuwe bescherming zwakker is dan wat we tot voor kort in Nederland hadden. Er zitten tenminste vier mazen in de wet. De vraag is nu: wat voor gevolgen heeft dat precies?
Netneutraliteit als principe zorgt ervoor dat jij – en niet jouw provider – bepaalt wat je op internet doet. Als je een internetverbinding hebt, dan moet je via WhatsApp een berichtje kunnen sturen zonder dat je daar opeens extra voor moet betalen. Ook moeten concurrenten van Spotify een gelijke kans krijgen – en dus niet moeten hoeven op te boksen tegen een Spotify waarvan het gebruik niet met je internetbundel verrekend wordt omdat Spotify met jouw provider een deal heeft. Kortom, netneutraliteit dwingt providers om jouw vrijheid te respecteren.
Tenminste, dat is de bedoeling. De vraag is dan ook: houden providers zich nu aan die nieuwe wet? Respecteren ze jouw vrijheid? En worden providers die het niet zo nauw nemen met jouw vrijheid wel keihard op hun vingers getikt? Dat kunnen we alleen goed in kaart brengen met jouw hulp. Merk je dat jouw provider een loopje neemt met je vrijheid, meld het bij ons! Om het je makkelijk te maken hebben onze Europese collega’s van LQDN en EDRi een nieuwe website gebouwd: Respect My Net. Daar kun je heel gemakkelijk aangeven welke provider op welke manier netneutraliteit schendt.
Help je mee? Als je vragen hebt, stel ze hieronder!
HR
Welke netneutraliteit?
Als ik een provider kies en ik wil mijn eigen mailserver neerzetten kom je er na trial en error achter dat (ik gok) 80% van de providers poort 25 blokkeert “for the common good”. Dus zit je vast aan mail ontvangen via providers, ook als je dit zelf beter kunt regelen. En ik realiseer me dat zelf regelen tijd kost en waarschijnlijk bovengemiddelde ervaring vereist.
Er zijn meer services die geblokkeerd worden. Voor de meeste daarvan is nuttig gebruik echter ver te zoeken. Intussen is blokkeren van services om gebruikers te “beschermen” de norm, zonder optie voor ongefilterde toegang tot internet.
Dus nogmaals, welke netneutraliteit?
Willem Kossen
Hoe kom ik erachter?
Nico
Ziggo (nieuwe stijl vroeger UCP)
Blokkeert poort 25. Hierdoor is een mailserver voor iets anders dan een Ziggo adres niet mogelijk. (Er zijn meer providers die zich hier schuldig aan maken).
Nico
XS4All laat het nog toe….
Rejo Zenger
Dank je wel voor de melding. Je zou ons Europese partners heel erg helpen als je ook een melding hiervan doet op Respect My Net. Alvast bedankt!
Rejo Zenger
Je komt er achter door kritische gebruik te maken van je internetverbinding. Als je bijvoorbeeld merkt dat je stelselmatig moeilijk gebruik kan maken van een website die concurreert met de diensten van je eigen provider, dan kan dat een aanwijzing zijn. Voorbeeld? Misschien blokkeert je mobiele internetprovider toegang tot VOIP-diensten, omdat ze zelf ook een telefonie-dienst aanbiedt. Een ander voorbeeld? Bij je mobiele internetbundel wordt het gebruik van Spotify niet in rekening gebracht.
HR
Nico, je formuleert het alsof het een gunst is. Feit is dat XS4All niet de goedkoopste provider is en we het hier hebben over de invulling van wettelijke eisen voor providers.
Gelden de eisen alleen voor XS4All en dan nog alleen omdat ze zichzelf daaraan wensen te conformeren?
Toegegeven, als er geen klachten komen komt er geen verbetering.
Nico
repectmynet…, Leuk maar waarom krijg ik altijd een server error 500 na posting en is na reposting de captcha fout?
(Het zou kunnen dat de captcha site niet werkt).
Er is geen contact adres voor site failures.
Rejo Zenger
Dank je wel voor de melding. Mag ik je vragen om mij een e-mail te sturen waarin je uitlegt welke stappen je precies doorloopt die leiden tot de foutmelding? Alvast bedankt!
Peter
Eerlijk gezegd ervaar ik weinig/geen belemmeringen, zowel op mijn vaste internet verbinding (lokaal glasvezel) als mobiel (KPN). Misschien inderdaad als enige uitzondering port 25, die geblokkeerd is en dat je alleen email van je provider kunt versturen als je verbonden met met het eigen netwerk. Maar volgens mij snijden ze vooral zichzelf hiermee (licht) in de vingers, aangezien velen hierdoor een provider eigen email adres niet meer gebruiken.
Als ik een eigen mailserver zou willen draaien stel ik gewoon een andere port in (of laat het over een VPN) verbinding lopen.
Dat er nu weinig aan de hand lijkt, hebben we mogelijk te danken aan de eerdere Nederlandse wetgeving netneutraliteit. Vraag is wel hoeveel we op termijn gaan zien veranderen. Dus goed dat jullie dit in de gaten blijven houden!
Heb ook nog even gedacht aan internet verbindingen in het buitenland, maar maak daar altijd (bij hotspots) gebruik van een VPN verbinding en merk dus ook niets van eventuele beperkingen.
Anoniem
Aanvulling Geldige captcha ==> server error 500
rest nieuwe aanmeldings formulier.
Nico
T-Mobile, mobiel abonnement, port 22 geblokt.
Dus ssh access via mobiel ot tethered laptop werkt niet.. 🙁
ik heb nog geen nmap geprobeerd maar dat komt nog wel.
(Melden bij respectmynet.eu werkt niet door een server 500 error)
jack
Ziggo:
Voorheen alleen blokkade inkomende poort 25 om het houden van een email servers voor prive gebruik te voorkomen.
Sinds een jaar ook uitgaande poort 25 geblokkeerd. Alleen hun eigen mail server is te gebruiken voor deze dienst.
Ziggo bied zelf wel aan om een zakelijk abonnement nemen waarbij poort 25 wel open staat. dit kost echter wel wat meer.