Vrijwilligersonderzoek deel 3/3: Conclusies en actiepunten

Vrijwilligersonderzoek deel 2/3: Hoe doen we 't?

De week in 423 woorden
DOSSIER: Doe-het-zelf

In het eerste deel van dit verslag beschreven we de elementen die aanwezig moeten zijn wil een beweging floreren, namelijk communicatie, vertrouwen en vermogen. In dit tweede deel zal ik ingaan op hoe onze vrijwilligers vinden dat wij het doen. Houd je vast.

Het onderzoek
Begin 2015 sprak ik met tien van onze vrijwilligers. Deze personen zijn aangedragen door het team, heb ik redelijk snel leren kennen, of hebben zich vlak nadat ik bij Bits of Freedom begon met werken gemeld. In de gesprekken richtte ik me op de persoonlijke ervaring met Bits of Freedom en op de meer globale indrukken en verwachtingen van de organisatie. De afspraken hebben op één na buiten de deur plaatsgevonden. Een aantal inzichten kwamen in bijna alle gesprekken terug.

De resultaten

Bits of Freedom wordt gewaardeerd voor haar werk en expertise
Vrijwilligers zien Bits of Freedom als een serieuze organisatie in Nederland die zich inzet voor internetvrijheid. Vrijwilligers stellen de expertise van bureaumedewerkers erg op prijs. Dit maakt het makkelijk voor vrijwilligers om vertrouwen te hebben in de organisatie en de doelen. Wel wordt er om meer betrokkenheid en input vanuit de organisatie bij vrijwilligersprojecten gevraagd. Ook daar is de expertise van bureaumedewerkers onmisbaar.

Bits of Freedom moet een bredere groep aan gaan spreken en meer actie faciliteren of voeren
Zoals in het eerste deel van dit verslag wordt uitgelegd, zijn vertrouwen in de doelen van de beweging en het vermogen van de organisatie om de gemeenschappelijke doelen te realiseren, bindende factoren voor vrijwilligers. Bits of Freedom moet het voor mensen zo makkelijk mogelijk maken om vertrouwen te hebben in de beweging en in de organisatie. Er zijn twee punten waarop we daar op dit moment in tekort schieten. Ten eerste vragen vrijwilligers van Bits of Freedom meer (ludieke) actie en willen ze dat Bits of Freedom vaker het grote publiek aanspreekt. Ten tweede is het lobbywerk dat Bits of Freedom doet niet zichtbaar genoeg. Het is onduidelijk waar en wanneer de organisatie lobbyt en wat ermee wordt bereikt. Dat is zonde, want hoe helderder de werkzaamheden zijn, hoe makkelijker het is voor mensen om vertrouwen in de organisatie uit te spreken.

Vrijwilligers waarderen persoonlijk contact
Vrijwilligers waarderen contact met bureaumedewerkers, uitgenodigd worden op kantoor en uitgenodigd worden voor boffels. Ze hebben ook graag contact met elkaar. Vrijwilligers verzoeken Bits of Freedom een netwerkfunctie te bekleden.

Vanuit Bits of Freedom is een intensievere, positievere betrokkenheid bij vrijwilligersprojecten wenselijk waarbij snel wordt gereageerd op vragen en voorstellen
In het verleden hebben bureaumedewerkers het een beetje af laten weten op de volgende punten: reactiesnelheid, beschikbaarheid, positieve aansporing en organisatorische ondersteuning. Dat moet en kan beter. De bewegingbouwer zal hier een centrale rol in spelen. Maar het is belangrijk te onthouden dat vrijwilligers bijdragen aan de doelstellingen van de hele organisatie, niet van één medewerker. Het is daarom van groot belang dat de organisatie als geheel vrijwilligers ondersteunt en beloont.

Ondersteunen betekent: vrijwilligers iets aanreiken waardoor ze hun betrokkenheid kunnen laten blijken. Belonen betekent: expliciet je waardering laten blijken dat iemand vrijwillig een bijdrage heeft geleverd aan de doelstellingen van de internetvrijheidsbeweging en Bits of Freedom.

Vrijwilligers vragen van Bits of Freedom meer structuur en duidelijkere spelregels
Vrijwilligers ervaren de communicatie met Bits of Freedom als problematisch. Er is geen goede infrastructuur waarbinnen vrijwilligers onderling en met de bureaumedewerkers zonder al te veel frictie kunnen communiceren. Dat resulteert in energie- en talentverspilling. Er wordt gevraagd om het faciliteren van teams waarin kleine resultaten kunnen worden geboekt. Er wordt ook gevraagd om expliciete afspraken. In het verleden hebben sommige vrijwilligers het gevoel gehad weinig bewegingsruimte te hebben en onvoldoende verantwoordelijkheid te krijgen. Zij zien Bits of Freedom als een centralistische beweging. Bijna alle vrijwilligers willen meer worden betrokken.

Tot slot
Ook viel een aantal andere dingen op. Er leek weinig tot geen drempel te bestaan om kritisch te zijn op Bits of Freedom als organisatie. Dat is goed, want van kritische mensen wordt ons werk beter. Ook geeft het hopelijk aan dat we in het verleden mensen voldoende ruimte hebben geboden kritiek te uiten en hun eigen ideeën te ontwikkelen omtrent onze werkzaamheden. En tot slot: de vrijwilligers die ik heb gesproken waren op een enkele uitzondering na hoogopgeleide blanke mannen tussen de twintig en vijfenveertig jaar, woonachtig in de Randstad.

Bovenstaande punten worden bij het formuleren van actiepunten voor de organisatie allemaal in acht genomen.

We delen de resultaten van dit onderzoek niet alleen omdat we transparantie belangrijk vinden. We willen graag weten wat jij denkt. Dus wat vind jij? Ben je het eens of oneens met bovenstaande punten? Herken je je in de kritiek of is er misschien een belangrijk onderwerp dat nog onbesproken is gebleven? Laat het ons weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.