• Menu

0 recente resultaten

Drie redenen waarom overname WhatsApp slecht nieuws is

Het nieuws dat WhatsApp voor 19 miljard wordt overgenomen door Facebook sloeg vandaag in als een bom. Er wordt volop gespeculeerd over aanpassingen aan de dienst, de economische aspecten en de privacy van gebruikers. Het is nog te vroeg om te bepalen wat de gevolgen precies zullen zijn, maar dit zijn volgens ons drie redenen waarom de overname slecht nieuws is:

1. Koppeling van gegevens

Facebook wil zo veel mogelijk van je weten. De groeiende populariteit van WhatsApp was Mark Zuckerberg waarschijnlijk dan ook een doorn in het oog: steeds meer privé-gesprekken vinden buiten Facebook plaats. Met de overname van WhatsApp komt deze gebruikers-activiteit weer in het vizier. Door de koppeling van data kan Facebook haar gebruikersprofielen weer wat verder uitbreiden. Dat hoeft dan niet eens over de inhoud van gesprekken te gaan (dat wordt nu niet opgeslagen door WhatsApp); met wie je wanneer contact hebt - en hoe dat verschilt van je netwerk op Facebook - is al interessant genoeg.

2. Centralisatie van macht

Het is geen geheim dat Facebook de ambitie heeft om zichzelf als een soort 'sociaal raster' uit te spreiden over het complete webOp CBS vind je een artikel daarover. Denk aan de like-buttons die bezoekers trackenLifehacker legt uit hoe daar een einde aan te maken, of de (verplichteDe Nieuwe Reporter beschrijft hoe steeds meer sites dit verplicht maken) Facebook-logins voor nieuwe diensten. Die positie als spin in het sociale web geeft Facebook veel macht. En niet alleen online: een bedrijf dat ruim 1 miljard gebruikers zegt te vertegenwoordigen, is ook in de positie om politieke druk uit te oefenen. Met de overname van WhatsApp voegt Facebook waarschijnlijk tientallen miljoenen gebruikers toe aan haar klantenbestand.

3. Het wordt onduidelijker wie er wat van je weet

In eerste instantie zal er voor de gemiddelde gebruiker van WhatsApp weinig veranderen. In haar persbericht zegt Facebook dat WhatsApp als merk blijft bestaan en dat de dienst niet geïntegreerd zal worden met de eigen Messenger. Ook zal het 'verdienmodel' van WhatsApp (geen advertenties), in stand blijven. Dat betekent echter niet dat er aan de achterkant geen integratie plaats zal vinden. Data die via WhatsApp wordt verzameld kan prima gebruikt worden om op Facebook zelf nog gerichter te adverteren of andere informatie aan te bieden. Deze ogenschijnlijke scheiding van diensten die in werkelijkheid onder dezelfde paraplu vallen is eerder misleidend dan geruststellend.

Alternatieven?

We zijn wel benieuwd wat volgens jou de beste alternatieven zijn voor WhatsApp. Is er een dienst die je liever je privé-gesprekken toevertrouwt? Deel het in de comments.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag