Persbericht: "Downloadverbod slecht voor muzikanten, fans en internetvrijheid"

Staatssecretaris Fred Teeven kondigt vanmiddag aan dat hij een downloadverbod in Nederland wil introduceren. Individuele gebruikers kunnen worden aangepakt en providers kunnen worden verplicht om websites te blokkeren. Een downloadverbod is slecht voor muzikanten, voor fans en voor internetvrijheid in Nederland.

Op dit moment is het downloaden van muziek en films voor eigen gebruik nog toegestaan. De staatssecretaris wil dat verbieden en internetproviders kunnen laten verplichten om de toegang tot platformwebsites te blokkeren. De voorstellen zijn slecht voor muzikanten, die een thuiskopievergoeding voor blanco dragers mislopen. Daarnaast wordt het gedrag van miljoenen downloadende fans in één klap in de onrechtmatige hoek geplaatst. En het voorstel om websites te laten blokkeren is een eerste stap richting censuur.

Alhoewel de staatssecretaris anders doet voorkomen, zijn de plannen uiteindelijk gericht op de repressie van individuele internetgebruikers. Er zijn nu namelijk al juridische mogelijkheden om commerciële verspreiders aan te pakken via de rechter, zonder een downloadverbod. En hoewel Teeven toezegt dat de politie niet achter individuele downloaders zal aangaan, zouden andere partijen hierdoor wel rechtszaken kunnen aanspannen tegen individuele internetters. Tot slot is uiteindelijk de enige manier om het downloadverbod te handhaven, door een permanente internettap te plaatsen bij alle Nederlanders.

Ot van Daalen, directeur van digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom: “Dit voorstel plaatst het Nederlands auteursrechtbeleid jaren terug in de tijd. Nederland verdient een innovatief auteursrechtbeleid dat ten goede komt aan muzikanten en fans, niet een beleid dat is gericht op het instandhouden van verouderde bedrijfsmodellen. We roepen Nederlandse internetters op om de staatssecretaris uit te leggen dat repressie niet leidt tot een duurzame oplossing van het conflict tussen het internet en het auteursrecht.”

Bits of Freedom pleit al langer voor actualisering van het auteursrecht via een systeem van vrijwillige licentiëring. Dit stelt eindgebruikers in staat om artiesten te betalen voor het vrije gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal, zodat muzikanten hun redelijke vergoeding ontvangen, het online gedrag van miljoenen Nederlanders niet onrechtmatig wordt en internetvrijheid niet verder onder druk komt te staan. “Bovendien herstelt een systeem van vrijwillige licentiëring het draagvlak in de samenleving voor het auteursrecht. Dat heeft vandaag helaas weer een forse deuk opgelopen”, aldus Ot van Daalen.

Help mee en steun ons