Gerkens (SP) reageert op nominatie downloadverbod

Persbericht: “Nominaties Big Brother Awards bekend”

Persbericht: ‘Bits of Freedom start campagne tegen datalekken’
DOSSIER: Big Brother Awards

28 januari 2010, Amsterdam – Twaalf genomineerden die afgelopen tijd het grofst de privacy hebben geschonden zijn in de running voor een Big Brother Award. De winnaars zullen bekend gemaakt worden op 5 februari tijdens een spannende awardshow in De Balie in Amsterdam. Het volledige “Juryrapport Genomineerden Big Brother Awards 2009? is hier (PDF) te lezen.In de categorie overheid zijn genomineerd: de DNA-databank voor kinderen – een genetisch strafblad voor jeugdzondes, de Paspoortwet – een wet die elke burger bij voorbaat verdachte maakt en het CIOT – het telefoonboek van de Nederlandse opsporingsdiensten.

In de categorie bedrijven zijn genomineerd: online quizbedrijf Advance Concepts voor zijn illegale verzamelpraktijken, Albert Heijn voor zijn test met een biometrische databank voor koopjesdoeleinden en T-Mobile en Vodafone voor het onverplicht doorsluizen van smsjes naar opsporingsdiensten.

In de categorie voorstellen zijn genomineerd: het downloadverbod vanwege het controleren van het internetgebruik van een paar miljoen Nederlandse internetgebruikers, de mobiele naaktscanners van de politie omdat iedereen hiermee in zijn hemd wordt gezet en het INDECT-project – een Orwelliaans informatiesysteem voor de observatie van burgers.

In de categorie personen zijn genomineerd: minister ter Horst om haar gevaarlijke gebrek aan nuance in het privacydebat, minister Klink vanwege zijn selectieve gehoor als het gaat om kritiek op het EPD en korpschef Frans Heeres om de inzet van militaire spionagevliegtuigjes tegen gewone burgers.

Tijdens het Awardsgala op 5 februari worden naast de winnaars in deze categorieën ook de winnaars van de Publieksprijs en de Winston Award bekend gemaakt. Vanaf vandaag kan iedereen via www.bigbrotherawards.nl stemmen op de kandidaat die in zijn ogen de privacy het meest schendt. Aan deze persoon of instelling zal de Publieksprijs worden uitgereikt. De Winston Award is een aanmoedingsprijs voor degene die zich in positieve zin heeft ingezet voor de bescherming van privacy. Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm zal de uitreiking presenteren. Speciale gasten zijn professor Vincent Icke, slachtoffer van identiteitsfraude Renate Tromp en security expert Jeroen van Beek.

Deze nominaties zijn door een deskundige jury geselecteerd uit een recordaantal inzendingen van het Nederlandse publiek. De jury bestaat uit de publiciste Karin Spaink, Prof. dr. Bart Jacobs, Prof. dr. Nico van Eijk, Dr. Bart Schermer, Prof. dr. Valerie Frissen en journalist Bart de Koning. De jury heeft haar keuze volledig onafhankelijk gemaakt. Deze onthulling van de nominaties valt samen met Data Protection Day, de verjaardag van het Dataprotectieverdrag van de Raad van Europa uit 1981.

De Nederlandse editie van de Big Brother Awards wordt georganiseerd door Bits of Freedom in samenwerking met debatcentrum De Balie. De Big Brother Awards wordt mede mogelijk gemaakt door Brinkhof, Stichting NLnet en SURFnet.

Meer informatie: www.bigbrotherawards.nl

Ot van Daalen, ot.vandaalen@bof.nl, +31(0)654386680
Axel Arnbak, axel.arnbak@bof.nl, +31(0)624534440

1. Jan Timmer

Weten jullie wel dat 90 procent van alle internet providers wereldwijd nu al deep packet inspectie gebruiken?

Misschien moeten jullie daar maar eens eerst wat aandacht aan besteden…

2. jeroen

dit hele big brother award gedoe vind ik maar overdreven gelul. Van mij mogen ze het verplicht maken dat de vingerafdrukken van iedereen in een groot databank terecht komt. Zo zal ons leven wat veiliger worden in dit land. Ik heb niks te verbergen namelijk. Ik steel niet, ik verkracht niet, ik moord niet. U wel? Ja, dan wordt het nu moeilijker om niet gepakt te worden.

3. De Vries

Dus je vindt het ook wel prima als ze daarnaast je pincode, bankgegevens, burgerservicenummer, paspoortnummer en meer bewaren zodat het makkelijker wordt voor criminelen om jouw naam te gebruiken voor hun (illegale) praktijken? Het zal niet de eerste keer zijn dat dit dan gebeurt.
    Bedenk dat er geen databank is die niet gehackt kan worden (of medewerker die per ongeluk een usb-stick laat liggen) en dat niet alleen de overheid onnodig gegevens bewaard…