• Menu

0 recente resultaten

Auteursrecht

In diverse Europese landen wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe Auteurswet. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de Europese richtlijn voor Auteursrecht (2001/29/EG). In Nederland ligt er een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer. Op 26 november 2002 heeft de vaste commissie van Justitie van de Tweede Kamer over het voorstel vergaderd. Het wachten is nu op een definitief wetsvoorstel van het ministerie van Justitie.

In het wetsvoorstel wordt de oude Auteurswet van 1912 aangepast aan het digitale tijdperk. Daarbij worden nieuwe elementen toegevoegd die nog niet zo duidelijk in het Nederlandse recht waren geregeld zoals een recht op parodie. Maar de nieuwe Auteurswet is vooral controversieel vanwege de ingrijpende beschermingen waarmee de film en muziek industrie tegemoet wordt gekomen.

In het voorstel is een generiek verbod opgenomen op het doorbreken van digitale sloten op film- en muziekbestanden. Het is niet alleen verboden het slot te verbreken om zo een illegale kopie te maken. Ook wie de muziek of het beeld volledig legaal voor eigen gebruik wil benutten, maar daarbij wordt gehinderd door een digitaal slot, mag geen pogingen ondernemen de bescherming te omzeilen. Een consument die bijvoorbeeld een CD koopt die beveiligd is tegen afspelen op de CD-ROM van een computer mag die beveiliging niet doorbreken. Hoewel het recht op thuiskopie in de wet gehandhaafd blijft, kunnen digitale sloten het maken van zo’n kopie blijvend verhinderen

Dit probleem heeft ook consequenties voor onderwijs en bibliotheken. Het auteursrecht biedt slechts voor een beperkte duur bescherming aan de rechthebbenden. De rechten van de auteur vervallen namelijk 70 jaar na diens dood. Voor uitvoerend musici en platenmaatschappijen geldt een termijn van 50 jaar na de opname waarin zij hun zogenaamde naburige rechten kunnen innen. Ook als de beschermingsduur van het auteursrecht is verlopen, kan een digitaal slot in werking zijn en blijft het doorbreken daarvan strafbaar. Vrij beschikbare afbeeldingen en muziek kunnen op die manier worden onttrokken aan het publieke domein.

Voor onderzoekers op het gebied van beveiliging en cryptografie heeft het verbod op het doorbreken van digitale sloten grote gevolgen. Onderzoek naar cryptografie en beveiliging kan door een dergelijk verbod soms niet worden gepubliceerd omdat daarmee inzicht wordt gegeven in de zwakheden van digitale sloten op film en muziek. In de VS, waar een soortgelijk verbod sinds 1998 is opgenomen in de Digital Millenium Copyright Act, zijn hiervan reeds diverse voorbeelden bekend. De Nederlandse cryptografie-deskundige Niels Ferguson heeft onderzoek gedaan naar de zwakheden van de HDCP encryptie van video signalen. Hij heeft zijn onderzoeksresultaten niet in het Engels gepubliceerd uit angst voor vervolging in de Verenigde Staten op grond van de Digital Millenium Copyright Act, maar zou volgens dit wetsvoorstel mogelijk ook zijn uitingsvrijheid in Nederland verliezen.

Bits of Freedom heeft in oktober 2002 samen met ruim 25 toonaangevende technische en juridische experts een brandbrief opgesteld aan kamerleden om deze excessen te voorkomen. In de vergadering van de vaste kamercommissie van Justitie op 26 november 2002 zijn enkele van de kritiekpunten uit de brief aan de orde geweest.

In 2003 wil Bits of Freedom aandacht vragen voor het Trusted Computing Platform, een initiatief van grote soft- en hardwarefabrikanten om digitale informatie te beveiligen via de hardware van de PC. TCPA kan grote gevolgen hebben de computer en internet gebruikers doordat het de mogelijkheden van de gebruiker ernstig inperkt in het voordeel van auteursrechthebbenden.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag