We bewezen dat Facebook loog in de Tweede Kamer
Tijdens een hoorzitting over de democratie in het digitale tijdperk beweerde Facebook's Head of Public Policy stellig dat het op hun platform niet langer mogelijk was om vanuit het buitenland politieke advertenties op Nederlandse kiezers te richten. Wij dachten: eerst zien, dan geloven.
En zo geschiedde: we bewezen dat Facebook loog. We probeerden om vanuit Duitsland te adverteren in Nederland. We gebruikten daarvoor het type post dat bijvoorbeeld rondom de Brexit-campagne werd ingezet om de uitslag van het referendum te beïnvloeden. We uploadden een bekende politieke meme en betaalden om deze onder de aandacht te brengen van Nederlandse kiezers. We rekenden daarbij af met een Duits rekeningnummer. Facebook legde ons geen strobreed in de weg. Andersom was het overigens ook geen probleem. We konden met hetzelfde gemak vanuit Nederland een Duitse politieke boodschap op Duitse kiezers richten. Sterker nog, Facebook gaf ons daarbij tips om mensen nog beter te kunnen bereiken.
Kortom: we bewezen dat Facebook had gelogenFacebook liegt tegen Tweede Kamer over verkiezingsmanipulatie. en dit nieuws was die dag de opening van NieuwsuurBits of Freedom in Nieuwsuur: 'Facebook gaat de fout in met politieke advertenties' .
PvdA-Kamerlid Asscher reageerde boos en stelde meteen Kamervragen. Zijn D66-collega Verhoeven riep de minister van Binnenlandse Zaken op tot actie. Helaas gaf zij er in haar antwoordenVervolg Facebook-schandaal: de regering begrijpt het nog niet blijk van dat ze nog niet goed begrijpt wat het probleem is. Maar wij zien de ontmaskering van Facebook als een succes dat op termijn nog wel gevolgen zal hebben. Wordt vervolgd!Volg ons Dossier Platformen!