• Menu

0 recente resultaten

Misleidende Snapchat-notificaties

00:00
-29:18
00:00

In deze aflevering spreken we met Chitra over haar onderzoek naar Snapchat notificaties. Evelyn deelt een New York Times artikel over Joshua Citarella.

Joshua Citarella

Evelyn deelt een New York Times artikelLees het artikel hier. over Joshua Citarella, kunstenaar en schrijver uit New York, die zich richt op internetcultuur. Het fascineert haar hoe hij van een beschouwende buitenstaander, die onderzoek deed naar online cultuur, onderdeel is geworden van het internetecosysteem dat hij onderzoekt. Terwijl hij eerst vooral schreef over hoe jongeren online identiteit vormen, groeide hij langzaam uit tot een personage in datzelfde landschap. Het New York Times-stuk laat zien hoe die rolverschuivingen werken en waarom zijn werk nu zoveel aandacht krijgt.

Overspoeld met meldingen

Sociale-mediaplatformen gebruiken notificaties om gebruikers te attenderen op nieuwe berichten of belangrijke gebeurtenissen. Waar notificaties ooit een functionele rol hadden, zijn ze steeds vaker een manier om de aandacht te trekken en vast te houden. Dat blijkt uit ons verdiepend onderzoek naar SnapchatLees het hele onderzoek en het artikel er over hier. , een van de populairste apps onder jongeren.

“De functie van notificaties is echt aan het verschuiven,” zegt Chitra “Waar je vroeger alleen meldingen kreeg voor iets belangrijks, word je nu continu overspoeld met aanbevelingen en willekeurige content.” Platformen verdienen immers aan tijd die gebruikers besteden in de app. En dus worden notificaties ingezet als trekkers: hoe vaker het icoontje oplicht, hoe groter de kans dat iemand toch even kijkt. Die praktijk is niet uniek voor Snapchat, maar de app valt wél op door de intensiteit ervan en door de doelgroep: jongeren.

Het onderzoek

Het onderzoek bestond uit twee delen. In de eerste fase monitorde de Chitra systematisch alle binnenkomende notificaties, onder verschillende omstandigheden. De opvallendste bevinding: hoe minder je Snapchat gebruikt, hoe méér meldingen ze kreeg. Dat is tegengesteld aan wat je zou verwachten. “Als ik niemand volgde, kreeg ik zelfs nóg meer notificaties. Snapchat vult dat gat op met meldingen over aanbevolen content, puur om je terug te lokken.”

Het tweede deel van het onderzoek bestond uit interviews met gebruikers, en enkele niet gebruikers van de app. Tijdens de interviews met gebruikers bleek dat gebruikers zich wél bewust zijn van de aandachttrekkende tactieken van de app, maar er nauwelijks tegen opgewassen zijn. “Ze weten: het is om mijn aandacht vast te houden. Maar als je telefoon trilt of oplicht, is het bijna onmogelijk om te negeren.” aldus Chitra.

Urenlang scrollen

Instellingen in de app aanpassen is tijdrovend; veel jongeren zetten uiteindelijk alle notificaties van Snapchat in één keer uit, maar geven dan ook aan bang te zijn om dingen te missen. De app is voor veel jongeren de primaire chatdienst. belangrijker nog dan WhatsApp. Ze gebruiken Snapchat voor dagelijkse communicatie én voor eindeloze scrollpagina’s die steeds meer op TikTok lijken.

Die combinatie van sociale druk, snelle dopamineprikkels en misleidende meldingen maakt jongeren kwetsbaar. Eén notificatie kan zo leiden tot urenlang scrollen.

Volg ons op de voet...

Let op! Nu volgen wat linkjes naar Big Tech!

Volg jij Bits of Freedom al? Bijvoorbeeld op Mastodon, Bluesky, Instagram of LinkedIn?
De podcast vind je in jouw favoriete podcastapp. Bijvoorbeeld op Spotify of Apple Podcasts.

Wil je niks te maken hebben met Big Tech? Abonneer je dan gewoon op onze podcastnieuwsbrief:

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Dankjewel supporter van vrij internet!

Je ontvangt de inlogcode via de mail.

Als donateur ontvang je elk kwartaal een speciale update, maar als je up-to-date wil blijven over ons werk kun je het beste abonneren op onze nieuwsbrieven. Schrijf je hieronder in!

    Gelukt!

    Je ontvangt nu ook onze nieuwsbrief. Je kunt deze popup sluiten.

    Er ging iets mis tijdens de betaling

    Je betaling is niet juist afgehandeld, probeer nog eens.

    Support en doneer!

    Meer weten over doneren aan ons? Lees er hier alles over.