De wet die datahonger moest legitimeren

De invloed van sociale media op de verkiezingscampagne

Ook wij roepen het kabinet op encryptie te stimuleren
DOSSIER: Platformen

Pointer maakte een uitzending over de invloed van platformen als YouTube, Facebook en Instagram op onze verkiezingen. Bepaalt het algoritme mede wie straks in de Tweede Kamer zit?

YouTube, Facebook en Instagram bepalen wat jij wel of niet te zien krijgt op jouw timeline. De campagne voor de komende verkiezingen is digitaler dan ooit, omdat partijen door het coronavirus vooral online campagnevoeren. Daarmee hebben de platformen die ze voor die campagne gebruiken veel invloed. PointerLees hier het onderzoek van Pointer onderzocht in hoeverre politieke partijen rekening houden met de ontransparante algoritmen van deze platformen. Wij legden uit waarom wij ons zorgen maken.

“Techbedrijven hebben niet als doel om ons een gezond debat voor te schotelen, maar data over ons te verzamelen om geld mee te verdienen.”

Kijk hier de uitzending terug:

Kijk aanstaande zondag naar deel 2

Het tweede deel gaat over het publieke debat op Twitter, en wordt uitgezonden op zondag 14 maart om 21 uur op NPO2

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.