Jaarverslag Bits of Freedom 2018

Ons jaarverslag over 2018 staat online. Met een paar klikken krijg je inzicht in onze hoogtepunten, lees je over onze financiële situatie en kun je een aantal persmomenten terugkijken. We horen het natuurlijk graag als je vragen of opmerkingen hebt over het verslag.

Soms gebeurt er iets waardoor iedereen opeens een stuk scherper ziet wat de uitdagingen zijn rondom het internet in onze samenleving. De Snowden-onthullingen in 2013 hadden dat effect. Opeens besefte iedereen hoe ver de geheime diensten kunnen gaan in het monitoren van onze communicatie. Wat eerst alleen een kleine voorhoede zag, werd mainstream.

Begin 2018 was er ook zo'n moment, weer nadat een klokkenluider de publiciteit zocht. Christopher Wylie vertelde aan The Observer dat hij in dienst van Cambridge Analytica Steve Bannon's tool voor psychologische oorlogsvoering had gebouwd. Daarna was er opeens overal ruimte voor discussie over de rol die Facebook speelt in onze samenleving. Een bedrijf met een matig moreel kompas, met ruim twee miljard gebruikers, en met een groot aandeel van onze persoonlijke aandacht, probeert om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen. Wat betekent dat voor onze democratie en rechtsstaat? Nu maken we ons allemaal zorgen over de rol van grote techbedrijven.

In Nederland was 2018 ook een cruciaal jaar voor privacy. Dankzij het initiatief van een groep studenten mochten we in maart naar de stembus om de regering een advies te geven over de sleepwet. Drie maanden deden we er alles aan om de ‘nee’-stem te laten winnen. Onze campagne-insteek was dat Nederland een betere wet verdiende. Het lukte ons om het debat naar onze hand te zetten. Door met vrijwilligers in tientallen grote steden te flyeren, met spotjes op radio en tv, in talloze debatten en met een permanente aanwezigheid in de media. De geheime diensten werden in de hoek gedrukt en voelden zich steeds gedwongen om op onze argumenten te reageren. De verantwoordelijke minister kon niets zeggen zonder door ons te worden gefactcheckt. Uiteindelijk zat onze Ton Siedsma live bij de NOS aan tafel om voor de tv-kijker de uitslag te duiden.

En wat een uitslag was dat… Nederland zei “Nee!” tegen massasurveillance!

Na zo'n jaar is het dan ook geen verrassing dat steeds meer mensen betrokken raken bij ons werk. In het afgelopen jaar groeide het aantal vrijwilligers dat ons heeft geholpen weer keihard. Ook de steun van individuele donateurs is drastisch toegenomen ten opzichte van 2017. Bijna de helft van onze inkomsten komt nu van particulieren die ons werk belangrijk vinden. En dat is belangrijk voor ons. Zo kunnen we onze onafhankelijkheid blijven garanderen. Op deze manier kunnen we op volle kracht doorgaan met het beschermen van mensenrechten in het digitale domein.

In dit jaarverslag staan de belangrijkste punten van 2018 centraal. Dit zijn de activiteiten waar we het meest trots op zijn en die de meeste impact hebben gehad. We kijken ernaar uit om met de steun van onze donateurs, vrijwilligers en bredere achterban ook van 2019 een jaar met vele hoogtepunten te maken. Als jij daarbij wilt helpen, dan horen we dat uiteraard graag!

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Als je liever elke twee weken hoort wat we allemaal doen in plaats van één keer per jaar, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief: