De week van frictieloos discrimineren, de politie als nepvriend op Facebook en het 50ste jaar internet

My Data Done Right gelanceerd: check je gegevens!

My Data Done Right launched: check your data!
DOSSIER: Jouw data

Bits of Freedom lanceert vandaag My Data Done Right. Een website die jou meer grip geeft op je gegevens. Vanaf nu kan je bedrijven en instellingen heel eenvoudig vragen welke gegevens ze over jou hebben, en hen vragen om ze te corrigeren, te verwijderen of over te dragen.

Credits:
Foto: rawpixel

Maak werk van je recht

Sinds 25 mei, precies 5 maanden geleden, gelden er nieuwe privacyregels in Nederland en de rest van de Europese Unie. Op basis van deze regels heb je verschillende rechten waarmee je in theorie meer grip kan krijgen op je gegevens. Maar je rechten moeten geen papieren werkelijkheid blijven. Deze rechten gaan pas echt leven als je hier eenvoudig gebruik van kan maken. Daarom hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan My Data Done Right.

Verzoeken genereren en bijhouden

Met My Data Done Right kan je eenvoudig een inzage-, correctie- of verwijderverzoek opstellen, of een verzoek om je gegevens over te dragen. Je hoeft dus niet meer in al die privacyverklaringen te zoeken naar de relevante contactgegevens. Voor ruim 1000 organisaties hebben wij die gegevens alvast verzameld. Ook hoef je zelf het verzoek niet op te stellen. Op basis van je input wordt je verzoek automatisch gegenereerd. Je moet het alleen zelf versturen.

Daarnaast zijn er nog een paar andere handige functies. Je kan per mail of in je agenda een reminder ontvangen over je verzoek, zodat je niet vergeet dat je het verzonden hebt. Ook kan je verzoeken in het Engels genereren. Binnenkort komt er ook een optie om je ervaringen met ons te delen.

Samenwerking in Europa

De lancering vandaag is het startpunt voor de verdere ontwikkeling van My Data Done Right. De database met organisaties willen we samen met vrijwilligers blijven uitbreiden. Daarnaast willen we My Data Done Right toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen in de Europese Unie.

Samen met andere digitale burgerrechtenorganisaties en vrijwilligers werken we aan versies van My Data Done Right voor andere landen en taalgebieden. Wil je ons hierbij helpen? Meld je dan aan als vrijwilliger!

Dank!

My Data Done Right was er nooit gekomen zonder alle hulp van de vele vrijwilligers die informatie hebben verzameld voor de database met organisaties. Ook de hulp van onze internationale stagiair Mary DuBardZij was deze zomer werkzaam bij ons op kantoor. met het opzetten van Weblate en het testen van de website was onmisbaar.

De website is ontwikkeld in samenwerking met Jean Jacques WarmerdamWebsite van Jean Jacques en Aleksandar TodorovićWebsite van Aleksandar. Het ontwerp van de website en huisstijl is van de hand van Ruben DoornweerdDe website van Ruben en Design DaysWebsite van Design Days heeft vrijwillig visuals ontworpen voor social media.

  1. Harrie van Son

    Ik heb allereerst een verzoek naar facebook verzonden
    Zij willen ook het land wete, staat niet in mijn request
    wellicht de form in deze aanpassen

  2. Jaap de Vries

    Ik ben al 2 maanden aan het proberen, om al mijn data te laten verwijderen bij mijn voormalig makelaar Faasse & Fermont in Goes (name and shame). Ik ben hun quasi malafide maffia-praktijken meer dan beu en wil niets meer met hun te maken hebben. Ze doen erg moeilijk, verplichten me om speciaal daarvoor een afspraak te maken op hun kantoor, dáár te identificeren en willen me er formulieren laten tekenen, het liefst ook een, waarbij ik zou moeten verklaren hun in de toekomst geen rechtzaak aan te doen.
    Ik wil het via mail met doorgehaald kopie van mijn ID, omdat ik -door al mijn negatieve ervaringen met hen- bang ben, dat ik me aldaar niet kan inhouden en het uit de hand zou kunnen lopen, waardoor ik in de problemen zou kunnen komen. Ze zeggen te hebben overlegd met de Aut. Persoonsgegevens en dat die hen in het gelijk stelt, dat ze van me mogen eisen, dat ik op het kantoor langskom.
    Ik zal maar niet opschrijven, wat ik nu het liefst zou doen.

  3. Jan2

    Ik denk dat BOF geen fouten maakt in dat formulier. Facebook hoort gewoon aan die simpele vraag te voldoen. De kans is veel groter dat facebook moeilijk zit te doen om je proberen tegen te werken. Moeilijk doen is bij heel veel smerige bedrijven een standaard methodem om je dwars te zitten.
    Ik zou het verzoek herhalen. Misschien kun je een klacht indienen als ze dan nog steeds moeilijk doen.

    Er is ook een kans dat facebook het land wil weten omdat ze misschien in andere landen niet aan je verzoek hoeven te voldoen? Maar dan is mijn stelling: Facebook kan zien waarvandaan je verzoek komt en/of heeft je adres al. En sterker nog: als ze je verzoek om die reden zouden afwijzen, dan is dat wel héél onfatsoenlijk en zakelijk.

    BOF, kloppen mijn vermoedens? Hebben jullie een antwoord?

  4. David Korteweg

    Als je kiest voor de optie om de reactie per mail te ontvangen staat je land er niet standaard in vermeld. Dit kan je toevoegen op twee manieren:
    1. Je kan bij de stap ‘De organisatie kent me via mijn…’ extra informatie toevoegen aan het verzoek via de optie ‘iets anders’. Dan kan je ‘Land’ + het land waarin je woont opgeven’.

    2. Je kan uiteraard deze informatie ook gewoon handmatig toevoegen nadat het verzoek is gegenereerd. Dit kan door het verzoek op te slaan, te kopiëren naar je clipboard of direct in je e-mailcliënt.

    Als je kiest voor de optie om de reactie per post te ontvangen dan staat je land wel in het verzoek zelf vermeld. Je adresgegevens staan dan immers onderaan het verzoek.

  5. B@S

    Top initiatief! Precies de moeite waardoor mensen vaak afhaken (verwoorden van het verzoek en opzoeken van contactgegevens) neem je ze hiermee uit handen.

    1000+ contactadressen is indrukwekkend. Net een verzoek gegenereerd (access my data) voor nog een andere organisatie en de contractgegevens daarvan gedeeld (hopelijk correct en bruikbaar).

    Ik vraag me wel een ding af: ik zie in het gegenereerde verzoek geen verwijzing naar het vermaledijde ‘kopietje identiteitsbewijs’ (of een andere manier om te verifiëren dat degene die de gegevens opvraagt ook degene is op wie ze betrekking hebben). Enerzijds des te beter (we moeten niet nog meer gegevens rondpompen), maar vaak zal een organisatie zo’n ‘bewijs’ eisen om te voorkomen dat een ander mijn gegevens opvraagt (of om extra drempels op te werpen, natuurlijk). Is daar bewust voor gekozen? En wat als de organisatie het verzoek om die reden niet wil behandelen? Moet er dan alsnog een handgemaakt bericht achteraan?

  6. Irene

    Goed initiatief!
    Suggestie voor iets dat mij zou helpen: het gerichte kunnen zoeken naar een organisatie is prettig, maar bedenken wie er allemaal mogelijk informatie over mij zouden kunnen hebben opgeslagen is lastig. De tags helpen wel, maar mooier zou het zijn als je ook door een alfabetische lijst kunt scrollen, zodat je denkt ‘o ja, zij ook’. Helemaal mooi als je erbij kunt zien of ze ook per e-mail werken. Ik heb nu bij een aantal organisaties achter elkaar gehad dat papieren post de enige optie is. Dat werpt (voor mij iig) een drempel op qua naar een printshop, enveloppen zoeken, (internationale) postzegels kopen, etc.

  7. David Korteweg

    Dank voor je complimenten. Wat betreft je vraag over een kopie ID. Gisteren hebben we een bug gefixt waardoor je nu wel bij het eindscherm gewaarschuwd wordt dat de aangeschreven organisatie een kopie ID vereist, indien dit bij ons bekend is (lees: in de database staat). In dat geval komt er ook automatisch een zin in je verzoek te staan over het bijvoegen van een kopie ID. Lees echter ook even onze toelichting in de FAQ waarin we ingaan op de eis van een kopie ID en wat tips hoe je een veilige kopie kan maken.

  8. David Korteweg

    Dank voor de suggestie. We hebben er ook over nagedacht om te kunnen zoeken op categorieën. Dat brengt echter weer nieuwe complexiteit en extra onderhoud met zich mee. Voor nu hebben we gekozen om dat niet te doen. Maar ik noteer je suggesties op het lijstje van suggesties voor verbeteringen.

  9. Curly

    Heb recent de makelaar verzocht adres van het woonhuis plus interieur foto’s van het internet te verwijderen. Voor adverteren in Funda heeft men dat ingewilligd, maar van zijn eigen makelaars website helaas niet. Iedereen die nu de webste OOZOO.NL bezoekt, treft daar een icoon aan onder de noemer ‘binnenkijken’. Een soortement tool / crawler, waarmee men maanden, zo niet jaren later, na aankoop en/of verkoop van een pand, het interieur van de huiskamer in beeld krigt ten tijde van verkoop/ aankoop. Zoiets maakt toch ook onderdeel van de privacy uit ? Of niet soms . Vreemd…, dat men na verkoop/aankoop evengoed een verlopen advertentie handhaaft. Mogen ze dat wel doen vraag ik mij af ?

  10. Curly

    Herstel: Geen commaar NL op het eind. Dus benieuwt hoe je woning en/of die van van de buren er uitziet , zie dan deze url: https://www.oozo.nl/

    Kies binnenkijken.

    Dit moet ophouden !!

  11. Henk Smit

    PayPal

    Uw verzoek is doorgezet naar de Juridische Afdeling (Executive Escalations) van PayPal.

    Houdt u er alstublieft rekening mee dat PayPal gegevens bewaart voor een periode van 10 jaar nadat uw rekening is gesloten of na het laatste gebruik van uw rekening. We bewaren gegevens om te voldoen aan de wet, om fraude te voorkomen, eventuele kosten die verschuldigd zijn te innen, geschillen op te lossen, problemen op te lossen, te helpen bij onderzoeken, sitevoorwaarden te handhaven, aan wettelijke eisen te voldoen, PayPal tegen juridische risico’s te beschermen en andere acties te ondernemen die onder de toepasselijke wetgeving zijn toegestaan. Deze actie wordt op zodanige wijze ondernomen dat de privacy van gebruikers in balans blijft met de wettelijke en rechtmatige belangen van PayPal met betrekking tot het bewaren van gebruikersgegevens.

    Als alternatief kan ik u adviseren uw PayPal-rekening te sluiten. Dat zou betekenen dat uw gegevens niet meer worden gebruikt voor het verwerken van financiele diensten en zullen worden verwijderd zodra de bewaartermijn is verstreken.

    De beveiliging en de correcte behandeling van uw persoonlijke gegevens vormen een topprioriteit voor PayPal. PayPal zal ervoor blijven zorgen dat uw gegevens worden beveiligd volgens de strenge normen die u van ons kunt verwachten. Mocht u verdure vragen hebben, neemt u gerust contact met mij op door te reageren op deze email.

    Kunnen ze mijn gegevens 10 jaar bewaren??

  12. David Korteweg

    Organisaties kunnen gehouden zijn aan wettelijke bewaartermijnen. Zo geldt voor bepaalde gegevens die relevant zijn voor de belastingdienst een bewaartermijn van 7 jaar. Waar deze termijn van 10 jaar vandaan komt, weet ik zo snel niet. Het zou kunnen dat er voor Paypal (als financieel dienstverlener) specifieke wettelijke verplichtingen gelden of dat dit op basis van een buitenlandse wetgeving geldt. Je zou natuurlijk kunnen vragen of ze kunnen specificeren op basis van welke wettelijke verplichting ze je gegevens volgens Paypal 10 jaar moeten bewaren.

Laat een antwoord achter aan Henk Smit Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.