Kritiek en verbeterpunten
Om te beginnen blijven onze fundamentele bezwaren tegen onderdelen van de sleepwet natuurlijk bestaan. Met het sleepnet kunnen nog steeds op grote schaal de gegevens van burgers die geen doelwit zijn verzameld worden. Onschuldige burgers horen niet in het vizier van de geheime diensten te komen. Het sleepnet is voor ons dan ook onacceptabel.
Ook de mogelijkheid tot het onbekeken uitwisselen van grote hoeveelheden gegevens met buitenlandse geheime diensten gaat volgens ons een stap te ver. We blijven ons hiertegen verzetten.
Als het kabinet er toch voor kiest om deze regelingen, die volgens ons in strijd zijn met het recht op privacy, te behouden, dan moeten hier op z’n minst meer grenzen aan worden gesteld. Zo zou het kabinet zich moeten houden aan haar eigen opvatting, namelijk dat het sleepnet in de praktijk alleen maar wordt gebruikt om buitenlands verkeer te verzamelen. Die bevoegdheid gaat nu veel verder en zou dus beperkt moeten worden.
En als er al gegevens onbekeken uitgewisseld worden, dan zou dit alléén mogen voor datasets waarbij het risico dat het gegevens bevat van onschuldige burgers minimaal is. Daarnaast zou er een onafhankelijke toets moeten komen voordat deze gegevens in het buitenland belanden. Zo’n toets bij het uitwisselen van gegevens ontbreekt nu nog volledig.
Los hiervan zijn er nog verschillende verbeterpunten mogelijk die het kabinet eenvoudig in het wetsvoorstel kan opnemen. Een voorbeeld. De eis om bevoegdheden zo gericht mogelijk – dus niet gericht op meer personen dan nodig – in te zetten geldt nu alleen maar voor een beperkt groepje bevoegdheden. Die gerichtheidseis moet gelden voor álle bevoegdheden. Dus ook als er grote datasets worden verzameld via informanten. Logisch toch?
K. Ypma
Op site Tweakers.net staat op 21-8 de reactie van CTIVD: Ctivd: aangepaste Wiv is vaag over ‘zo gericht mogelijke’ inzet bevoegdheden.
Goed dat de toezichthouder ook reageert op de internetconsultatie