De nieuwe regels zijn goed voor je conversie
Wat een online marketeer hier nou concreet mee moet? Convert helpt ons aan een mooi praktijkvoorbeeld. In “How to Make Your Forms GDPR Compliant (Without Tanking Your Conversion Rates)”Lees het hier. wordt helder aangetoond hoe belangrijke concepten uit de wetWe schreven eerder al dat gedwongen toestemming geen echte toestemming is. goed zijn voor je conversie, de geloofwaardigheid van je organisatie en voor je lange termijn marketingstrategie.
Neem bijvoorbeeld het concept "dataminimalisatie". De wet vraagt je zo min mogelijk data te verzamelen. Volgens Convert hartstikke goed voor je conversie:
"We’ve all heard the big best practice on forms: ditch the fields you don’t need. Make the fields you do need as easy to fill out as possible. You’ll see a conversion rate uptick—heck, maybe one as high as 160%.
De wet zegt ook dat je toestemming moet vragen aan je bezoekers om hun data te verzamelen. En mensen moeten die vraag actief met "ja!" beantwoorden. Convert geeft voorbeelden van hoe je dit doet, maar beargumenteert ook helder waarom dit op de lange termijn goed is voor jouw bedrijf of organisatie:
Ensuring that people consent actively [...] should be a good thing for your long run. And if you really want to qualify your prospects, presenting them with the choice to do otherwise —to opt-out of your updates, or to sign up for the updates most relevant to them— should go a long way to ensuring that your emails aren’t falling on uninterested ears.
altim
Dit artikel vraagt om een aanvulling van BOF zelf over jullie omgang met data van donateurs. Kunnen jullie daar iets over zeggen
Hans de Zwart
Hoewel ik niet per se begrijp waarom dit artikel vraagt om een aanvulling, leg ik graag uit hoe wij omgaan met de data van donateurs.
Per donateur bewaren we zo min mogelijk informatie. Op dit moment is dat het volgende: voorletters of voornaam, achternaam, rekeningnummer, bedrag, periodiek (nodig om de incasso’s uit te kunnen voeren), bij donateurs die 120 euro per jaar of meer doneren een door ons gegeneert ‘token’ dat gekoppeld is aan een @freedom.nl e-mailadres en de datum waarop iemand donateur geworden is plus de donatiegeschiedenis. Verder hebben we de mogelijkheid om te zien of er met het token een @freedom.nl e-mailadres is geregistreerd en welke. Tot slot hebben we een e-mailadres. Dat gebruiken we om te communiceren over donatiezaken en twee keer per jaar over onze financiële situatie.
Als een donateur een webcamcover of stickervel wil ontvangen dan hebben we daar adresgegevens voor nodig. Deze gegevens worden binnen een week na het versturen verwijderd.
Dit geldt overigens alleen over de vaste donateurs (mensen bij wie wij mogen incasseren). Van de donateurs die ons incidenteel steunen of die zelf geld overmaken bewaren we niets.