Hoe wordt er getracked om gerichte advertenties te kunnen tonen?
Door tracking worden verschillende gegevens over je bijgehouden, zoals je browsegeschiedenis en -gedrag. Hoeveel tijd besteed je op een website, waar zoek je naar, op welke links klik je en welke producten koop je?
Websites bestaan uit verschillende onderdelen. Naast tekst zijn dat bijvoorbeeld afbeeldingen, foto’s, filmpjes en advertenties. Vaak zijn deze onderdelen afkomstig van andere domeinen dan de site die je bezoekt. Deze domeinen verzamelen daarmee gegevens over jou. Denk bijvoorbeeld aan de wijdverspreide knoppen waarmee je content kunt delen op sociale netwerken en de dienst van Google om bij te houden wie welke website wanneer bezoekt. Bovendien tracken advertentiebedrijven je over verschillende websites om je specifieke aanbiedingen te doen.
De bekendste trackingtechniek zet cookies in. Een cookie is een klein tekstbestandje dat tijdens het bezoek aan een website op je apparaat wordt geplaatst. Bij het eerstvolgende bezoek aan de website stuurt je browser de cookie terug en herkent de website je. Dit gebeurt ook bij iedere website die een tracker van het trackingbedrijf bevat. Trackingbedrijven verspreiden hun trackers over meerdere websites, waardoor ze internetters op veel plekken volgen.