Zoals we eerder al schreven, heeft zelfs het Openbaar Ministerie het bij monde van de heer Van Zwieten geadviseerd: het is verstandig om jezelf te beschermen tegen voyeuristische webcam-hackers door een sticker over je camera te plakken.
Wij zijn het daar van harte mee eens en proberen het jullie makkelijk te maken met onze eigen Bits of Freedom-sticker voor over je webcam.
De stickers zijn te bestellen door € 7,50 (of een veelvoud daarvan) over te maken op ons rekeningnummer NL32ABNA0554706512 onder vermelding van ‘Webcam Sticker’ en dit formulier in te vullen. Voor die € 7,50 krijg je tien stickers toegestuurd, genoeg om je vrienden en familie te voorzien van een webcam-hackvrije laptop of telefoon.
Ja maar op die manier support je BOF weer niet, Donnie… Of snap je oprecht niet dat een groot deel van dat geld wss naar de ondersteuning van BOF gaat, zodat er uberhaupt mensen blijven zijn die je scherp houden over je digitale vrijheden?
Hoe groot zijn die stickers? Ik heb een SGS2, en als ik die sticker zie op de foto, dan gaat ie het geluid-roostertje afdekken. Blijft dit werkelijk zitten op een telefoon zonder hoesje die tig keer per dag broek in en uit gaat?
Voor de mic van je laptop: stop er een jackplugje in.
Handiger zou een magnetisch opklapstickertje zijn; twee dunne magneetstickers naast je cam en een bedekkertje die opklapbaar is…
Ja maar een pleister ziet niet uit, 7,50 ter preventie dat je gehacked en getaped wordt valt reuze mee. het apparaat dat je gekocht hebt waardoor ze het kunnen doen is veel duurder. maar daar geeft iedereen graag de extra tientjes aan uit(die ze vaker niet eens hebben)
Ik bewaar mijn telefoon gewoon in een hoesje. De kant waar de oplader in moet bij de opening zodat de camera heel diep is verborgen. En anders leg ik hem in een nis tussen mijn monitor en bureau zodat hij niets bijzonders kan filmen.
Maar vergeet niet dat ook de microfoon benaderd kan worden door hackers. Hoe bescherm je dat? (Geluidsdicht hoesje…)
Wat een onzin, dit is toch geen oplossing! Laat mensen liever weten dat je op het lampje van je webcam moet letten, of dat ze niet zomaar vanalles en nog wat moeten installeren.
Verstop in ieder geval geen donatie van €7,50 achter dit loze verhaal.
Zo, de echte nederlandse reacties weer, zeuren over de prijs. Leuke actie! koop die stickers, steun BOF, laat zien waar je staat en bescherm jezelf een beetje!!
Een sticker lost het probleem niet op, zeker als je je ingebouwde camera wilt blijven gebruiken. Ik denk dat het meeluisteren minstens net zo’n inbreuk op je privacy is dan willekeurige beelden van je omgeving (vaker je hoes) of een selfi. Een afgeluisterd gesprek levert meer betekenisvolle informatie op; afhankelijk van het soort hoesje ook als de telefoon opgeborgen zit. Geluiddicht opbergen wordt lastig want je wilt de telefoon wel horen als je gebeld wordt ;-).
Verder is er niets mis mee om BOF te ondersteunen. 7,50 voor 10 stickers duur; valt wel mee als je naar de totale kosten kijkt als maken en verzenden.
Beste remedie: Telefoon uitzetten als deze niet nodig is; spaart meteen de batterij ;-).
Ik geloof dat ik mijn “alleen maar bellen” prepaid mobieltje in het chinese winkeltje maar simlock vrij laat maken. Geen camera geen microfoon, helemaal niks alleen bellen.
Lees ik nou echt goed dat er mensen zijn die over de prijs lopen te zeuren? Als dit stickertje niet voor jullie bedoelt is, moet je het gewoon niet kopen. Voordat je gaat mekkeren, zou ik eerst eens proberen te begrijpen wat deze organisatie doet!
Goed initiatief! Ik plak em graag af, gebruik em toch nooit!
En, heb vorige week ook mn webshop maar verzekerd tegen dit soort ellende. Hacking, ransomeware, pr-schade.. ik ben safe (financieel dan)!
(zie Cyber risico verzekering dekking)
Inderdaad een leuke actie maar inderdaad dit lost het probleem niet op want wat wel zou helpen als BOF laptop fabrikanten eens confronteert met het feit dat ze overal en nergens camera`s in stoppen zonder grondig onderzoek of daar echt wel behoefte naar is.
Het moet toch gewoon mogelijk zijn, voor degene die dat willen, een ingebouwde camera als optie te geven zeker voor fabrikanten die beweren op maat gebouwde laptops af te kunnen leveren.
In ieder geval ik heb Sony eens een paar vragen gesteld betreft de ingebouwde camera met microfoon zie hieronder de vragen die ik gesteld heb:
Ik wil graag t.z.t. een laptop kopen en misschien wel een Sony maar toch zie ik dit niet zo zitten en dit is de reden waarom:
1-Ik zie op deze website geen mogelijkheid om mijn laptop echt zelf samen te kunnen stellen dus wat Sony pretendeert mogelijk te maken klopt dus niet.
2-Wat is de reden waarom ik als consument verplicht ben de ingebouwde webcam met microfoon er op de koop toe te nemen terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb?
3-Het smoesje dat ik niet verplicht ben om de ingebouwde webcam met microfoon te gebruiken gaat hier niet op om de dood simpele reden dat dit dan nog steeds niet aan mijn behoefte voldoet omdat ik die dingen gewoon niet nodig heb en ook niet WIL hebben.
4-Als men toch blijft komen met het smoesje dat men niet verplicht is om de ingebouwde webcam met microfoon te gebruiken misschien kan Sony eens zijn gedachte laten gaan over het feit wie wel deze dingen gebruikt en wie niet, kan het niet zo zijn als blijkt dat een groot aantal mensen deze Verplicht ingebouwde features niet gebruikt dat het dan zeker tot materiaal besparing zal leiden als men deze apparaten niet inbouwt?
5-Is Sony zich er wat bewust dat door het verplicht inbouwen van een webcam en microfoon dat er stelsel matig privacy inbreuk wordt gepleegd door het hacken van (ingebouwde) webcams en microfoons?
6-Dat het te simpel is om de verantwoordelijkheid af te schuiven naar de gebruiker want waar is de verantwoordelijkheid van de producent “Sony” dus, waarom neemt Sony in deze kwestie ook zijn verantwoordelijkheid niet?
7-Kan Sony onomstotelijk vaststellen dat een ingebouwde webcam met microfoon in een laptop een absolute noodzakelijkheid is zowel voor consument als voor de producent om de verkoop van laptops mogelijk te maken omdat ander de verkopen in zouden storten en er geen laptops meer verkocht zullen worden? Waar is het marktonderzoek hiervan?
8-Toen er nog niet verplichte webcams en microfoons in laptops ingebouwd werden er ook nog laptops verkocht dus de noodzakelijkheid om webcams en microfoons in te bouwen is hiermee in wezen ontkracht.
9-Als Sony dan toch beweerd laptops op maat kan configuren, waarom kunnen ingebouwde webcam en microfoon dan geen optie zijn zodat de consument zelf kan bepalen om zijn privacy potentieel gevaar wil laten lopen en of gebruik Wil maken van deze ingebouwde features.
10-Ik ga er van uit dat Sony mij goed gefundeerde antwoorden kan geven in plaats van een zogenaamd “correct media getraind” afwimpelend antwoord.
De vragen lijken me duidelijk en zie hieronder het antwoord wat Sony heeft gegeven:
Geachte heer Stout
Bedankt voor uw e-mail naar Sony Support.
Ik begrijp dat u enige vragen heeft met betrekking tot Webcams en microfoons op onze Vaio’s.
Wij verkopen geen Vaio’s zonder ingebouwde webcams en microfoons. Wij raden altijd aan een goede virusscanner te gebruiken, maar om elk risico met betrekking tot het oneigenlijke gebruik van een webcam te vermijden kunt u deze natuurlijk altijd afplakken, bijvoorbeeld met een stukje ductape.
Mocht u nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via een van de onderstaande telefoonnummers.
Binnen de garantieperiode:
Vanuit Nederland: 020 346 9303
Vanuit België: 02 717 3218
Ik heb laatst een goed alternatief gevonden hiervoor, http://www.webcam-cover.nl. Is ook een goedkoper alternatief dan de andere aanbieders en van betere kwaliteit.
Don
LOL, 7,50, een pleister doet het werk ook…..
Anoniem
@Don: LOL je snapt het nog steeds niet…
El Peero
Ja maar op die manier support je BOF weer niet, Donnie… Of snap je oprecht niet dat een groot deel van dat geld wss naar de ondersteuning van BOF gaat, zodat er uberhaupt mensen blijven zijn die je scherp houden over je digitale vrijheden?
PinkShinyRose
Weten jullie toevallig ook iets voor de microfoon?
Roger
Hoe groot zijn die stickers? Ik heb een SGS2, en als ik die sticker zie op de foto, dan gaat ie het geluid-roostertje afdekken. Blijft dit werkelijk zitten op een telefoon zonder hoesje die tig keer per dag broek in en uit gaat?
Pinlaser
Voor de mic van je laptop: stop er een jackplugje in.
Handiger zou een magnetisch opklapstickertje zijn; twee dunne magneetstickers naast je cam en een bedekkertje die opklapbaar is…
Erik
Zijn het een beetje vriendelijke stickers zonder ranzige prut achter te laten op de lens van de camera?
Randy
Ja maar een pleister ziet niet uit, 7,50 ter preventie dat je gehacked en getaped wordt valt reuze mee. het apparaat dat je gekocht hebt waardoor ze het kunnen doen is veel duurder. maar daar geeft iedereen graag de extra tientjes aan uit(die ze vaker niet eens hebben)
Sanne Roemen
Kan hij er ook makkelijk weer af? Ik skype en facetime nogal veel.
Martijn Loth
Ze zijn bedoeld om langere tijd geplakt te blijven, dus elke sticker is voor eenmalig gebruik. Vandaar dat zo’n setje wel handig is.
De stickers laten geen plaklaag achter (net getest) 🙂
Sanne Roemen
Dankjewel Martijn!
Wim ten Brink
Ik bewaar mijn telefoon gewoon in een hoesje. De kant waar de oplader in moet bij de opening zodat de camera heel diep is verborgen. En anders leg ik hem in een nis tussen mijn monitor en bureau zodat hij niets bijzonders kan filmen.
Maar vergeet niet dat ook de microfoon benaderd kan worden door hackers. Hoe bescherm je dat? (Geluidsdicht hoesje…)
Peter
€ 7,50…. WOW! € 0,75 voor een klein stickertje… Wat een afzetterij!
Kostprijs inc. verzenden zal niet eens een derde zijn van dit bedrag.
D
Gelukkig steun je er een goede zaak mee!
Arjen
Wat een onzin, dit is toch geen oplossing! Laat mensen liever weten dat je op het lampje van je webcam moet letten, of dat ze niet zomaar vanalles en nog wat moeten installeren.
Verstop in ieder geval geen donatie van €7,50 achter dit loze verhaal.
Johan
Uhm. Dat lampje kan je ook niet meer vertrouwen. http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-12/19/macbook-light-bypass
Dick
Zo, de echte nederlandse reacties weer, zeuren over de prijs. Leuke actie! koop die stickers, steun BOF, laat zien waar je staat en bescherm jezelf een beetje!!
Ernst
Een sticker lost het probleem niet op, zeker als je je ingebouwde camera wilt blijven gebruiken. Ik denk dat het meeluisteren minstens net zo’n inbreuk op je privacy is dan willekeurige beelden van je omgeving (vaker je hoes) of een selfi. Een afgeluisterd gesprek levert meer betekenisvolle informatie op; afhankelijk van het soort hoesje ook als de telefoon opgeborgen zit. Geluiddicht opbergen wordt lastig want je wilt de telefoon wel horen als je gebeld wordt ;-).
Verder is er niets mis mee om BOF te ondersteunen. 7,50 voor 10 stickers duur; valt wel mee als je naar de totale kosten kijkt als maken en verzenden.
Beste remedie: Telefoon uitzetten als deze niet nodig is; spaart meteen de batterij ;-).
Michel
Zeer jammer dat jullie dit weer aangrijpen om mensen weer te bestelen van hun geld
niels
Ze verplichten je tot niks en het lijkt me vrij duidelijk dat je ook zelf een ander stickertje op je webcam kunt plakken.
Het is gewoon een leuke actie om wat extra donaties binnen te halen. In plaats van een T-shirt krijg je stickers.
Jeroen
Inderdaad, een ludieke en leuke donateurs aktie..
Keep up the good work BOF! 🙂
Menno
Leuke actie!
Kunnen jullie inderdaad ook niet iets verzinnen dat het mogelijk maakt de webcam ook wel te gebruiken, bv met een clipje oid?
B
Ik geloof dat ik mijn “alleen maar bellen” prepaid mobieltje in het chinese winkeltje maar simlock vrij laat maken. Geen camera geen microfoon, helemaal niks alleen bellen.
Marcel
Lastig bellen denk ik, zonder microfoon.
Vrije jongen
Nokia 1100…
Patrick Verschuren
Lees ik nou echt goed dat er mensen zijn die over de prijs lopen te zeuren? Als dit stickertje niet voor jullie bedoelt is, moet je het gewoon niet kopen. Voordat je gaat mekkeren, zou ik eerst eens proberen te begrijpen wat deze organisatie doet!
Peti
Goed initiatief! Ik plak em graag af, gebruik em toch nooit!
En, heb vorige week ook mn webshop maar verzekerd tegen dit soort ellende. Hacking, ransomeware, pr-schade.. ik ben safe (financieel dan)!
(zie Cyber risico verzekering dekking)
Leon Stout
Inderdaad een leuke actie maar inderdaad dit lost het probleem niet op want wat wel zou helpen als BOF laptop fabrikanten eens confronteert met het feit dat ze overal en nergens camera`s in stoppen zonder grondig onderzoek of daar echt wel behoefte naar is.
Het moet toch gewoon mogelijk zijn, voor degene die dat willen, een ingebouwde camera als optie te geven zeker voor fabrikanten die beweren op maat gebouwde laptops af te kunnen leveren.
In ieder geval ik heb Sony eens een paar vragen gesteld betreft de ingebouwde camera met microfoon zie hieronder de vragen die ik gesteld heb:
Ik wil graag t.z.t. een laptop kopen en misschien wel een Sony maar toch zie ik dit niet zo zitten en dit is de reden waarom:
1-Ik zie op deze website geen mogelijkheid om mijn laptop echt zelf samen te kunnen stellen dus wat Sony pretendeert mogelijk te maken klopt dus niet.
2-Wat is de reden waarom ik als consument verplicht ben de ingebouwde webcam met microfoon er op de koop toe te nemen terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb?
3-Het smoesje dat ik niet verplicht ben om de ingebouwde webcam met microfoon te gebruiken gaat hier niet op om de dood simpele reden dat dit dan nog steeds niet aan mijn behoefte voldoet omdat ik die dingen gewoon niet nodig heb en ook niet WIL hebben.
4-Als men toch blijft komen met het smoesje dat men niet verplicht is om de ingebouwde webcam met microfoon te gebruiken misschien kan Sony eens zijn gedachte laten gaan over het feit wie wel deze dingen gebruikt en wie niet, kan het niet zo zijn als blijkt dat een groot aantal mensen deze Verplicht ingebouwde features niet gebruikt dat het dan zeker tot materiaal besparing zal leiden als men deze apparaten niet inbouwt?
5-Is Sony zich er wat bewust dat door het verplicht inbouwen van een webcam en microfoon dat er stelsel matig privacy inbreuk wordt gepleegd door het hacken van (ingebouwde) webcams en microfoons?
6-Dat het te simpel is om de verantwoordelijkheid af te schuiven naar de gebruiker want waar is de verantwoordelijkheid van de producent “Sony” dus, waarom neemt Sony in deze kwestie ook zijn verantwoordelijkheid niet?
7-Kan Sony onomstotelijk vaststellen dat een ingebouwde webcam met microfoon in een laptop een absolute noodzakelijkheid is zowel voor consument als voor de producent om de verkoop van laptops mogelijk te maken omdat ander de verkopen in zouden storten en er geen laptops meer verkocht zullen worden? Waar is het marktonderzoek hiervan?
8-Toen er nog niet verplichte webcams en microfoons in laptops ingebouwd werden er ook nog laptops verkocht dus de noodzakelijkheid om webcams en microfoons in te bouwen is hiermee in wezen ontkracht.
9-Als Sony dan toch beweerd laptops op maat kan configuren, waarom kunnen ingebouwde webcam en microfoon dan geen optie zijn zodat de consument zelf kan bepalen om zijn privacy potentieel gevaar wil laten lopen en of gebruik Wil maken van deze ingebouwde features.
10-Ik ga er van uit dat Sony mij goed gefundeerde antwoorden kan geven in plaats van een zogenaamd “correct media getraind” afwimpelend antwoord.
De vragen lijken me duidelijk en zie hieronder het antwoord wat Sony heeft gegeven:
Geachte heer Stout
Bedankt voor uw e-mail naar Sony Support.
Ik begrijp dat u enige vragen heeft met betrekking tot Webcams en microfoons op onze Vaio’s.
Wij verkopen geen Vaio’s zonder ingebouwde webcams en microfoons. Wij raden altijd aan een goede virusscanner te gebruiken, maar om elk risico met betrekking tot het oneigenlijke gebruik van een webcam te vermijden kunt u deze natuurlijk altijd afplakken, bijvoorbeeld met een stukje ductape.
Mocht u nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via een van de onderstaande telefoonnummers.
Binnen de garantieperiode:
Vanuit Nederland: 020 346 9303
Vanuit België: 02 717 3218
Buiten de garantieperiode:
Vanuit Nederland: 0900 0400 278 (€0.50/min)
Vanuit België: 0900 51503 (€0.45/min)
Telefonisch zijn we bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 09:00 uur tot 18:00 uur.
E-mail: customersupport.nl@vaio-link.com
Bezoek ook eens onze Community;
Voor Nederland: http://www.sony.nl/discussions/community/nl/community
Voor België: http://www.sony.be/discussions/community/nl/community
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Jeljer
SONY SUPPORT TEAM
SUPPORT: http://www.sony-europe.com/support/
Sony Belgium, bijkantoor van Sony Europe Limited.
Da Vincilaan 7-D1 – B-1935 Zaventem – Belgium
Echt waar zo serieus neemt Sony zijn klanten dus misschien wordt het tijd dat wij Sony en andere fabrikanten ook niet meer serieus nemen.
Overigs wie het er voor over heeft kan bij een goed reparatiebedrijf zijn webcam en microfoon uit zijn laptop laten verwijderen.
Maar een ding is zeker fabrikanten nemen dit probleem en klanten niet serieus meer.
Tijd voor een kopersstaking misschien of tijd om winkelketens en fabrikanten te bestoken met lastige vragen?
Hans Janssen
Ik heb laatst een goed alternatief gevonden hiervoor, http://www.webcam-cover.nl. Is ook een goedkoper alternatief dan de andere aanbieders en van betere kwaliteit.
Martijn
Zijn deze nog te bestellen? De link naar het formulier werkt niet meer
Hans de Zwart
Ze zijn even niet beschikbaar (we zijn onze merchandise opties aan het heroverwegen). Ze komen vast wel weer een keer.