Coalitie eist verwijdering auteursrecht uit internationaal handelsverdrag

Drie overgebleven dataweigeraars – Datadagboek #5

Spam is goed voor je (en meer onzin)

Amsterdam, 15 maart 2013

Verdrietig wellicht, ontgoocheld ook. Maar niet boos. Nooit boos. Je moet overtuigd zijn van kwade bedoelingen voordat je echt boos kan zijn. Zoals een wijs man ooit eens zei: wijt niet aan slechte intenties wat je ook met domheid kan verklaren. Vandaar dat ik probeer XS4ALL, de ANWB en T-Mobile het voordeel van de twijfel te geven.

Meer dan zeven weken geleden vroeg ik m’n data op bij 15 bedrijven voor dit datadagboek. En van allen kreeg ik antwoord. Behalve van XS4ALL. Geen brief, geen telefoontje, geen niks… het bleef doodstil. M’n dataverzoek liep een blauwtje.
Ik stond al op het punt om naar de fles te grijpen en me in tranen te verdrinken maar vond op tijd steun bij PIM:

“Indien er niet gereageerd is op je inzageverzoek kun je gemakkelijk een herinneringsbrief versturen. Daarbij is het verstandig om dit per aangetekende post te doen als je dat bij je originele inzageverzoek al niet had gedaan. Zo weet je zeker dat je brief daadwerkelijk ontvangen wordt en voorkom je dat er achteraf beweert kan worden dat jouw inzageverzoek nooit is ontvangen.”

Als verzegelde envelop (met rood Bits of Freedom zegel uiteraard), aangetekend verstuurd door ons staatspostbedrijf, en bezorgd door een gezagsgetrouwe postbode zal mijn dataverzoek toegang verkrijgen tot de krochten van XS4ALL. Reeds.

Dan tegenstrever Nr.2: de ANWB. Ik mag de ANWB niet, dus ik moet moeite doen dit niet te persoonlijk te laten worden. Goed, ze komen door weer en wind met hun koddige gele autootjes je antivries bijvullen als je met je schoonmoeder al drie uur langs de A54 staat. Maar ze verlengen ook zonder te vragen je lidmaatschap en sturen dan boze brieven als je niet direct betaalt voor deze onvrijwillige betrokkenheid bij hun wielrijdersbond. En ze beweren vervolgens dat ik nooit lid was als ik m’n data opvraag! Nee, zo werkt dat niet ANWB. Het is een van de twee.
Awel. De postbode met stevige tred en hoekige kaak mag ook hier op pad om m’n tweede en aangetekende brief te bezorgen. Het gaat niet alleen om mij of om het principe. Ik heb ook lezers waar ik aan moet denken. Immers.

En dan de EINDBAAS van vandaag: T-Mobile. Het roze bureaucratische gedrocht dat ons met onze geliefden verbindt en hiervoor een tapijt van zendmasten over het land heeft uitgerold zodat geen sms’je of telefoontje lang hoeft te wachten op een glasheldere verbinding. “Ja, hallo, met mij, ik ben onderweg, ik denk aan je, tot vanavond, kook je iets lekkers? Ik ook van jouou!” Je kent het wel. Dankzij die zendmasten kan je doorgeven waar en wanneer je waar bent zodat de aardappels altijd perfect gekookt zijn zodra je thuis je jas uittrekt.

En T-Mobile weet dan ook waar je bent en met wie je gebeld hebt. En de overheid wil deze informatie graag hebben als ze daar opeens de behoefte toe voelt. Daarom heeft de overheid T-Mobile en alle andere providers verplicht alle verkeersgegevens een jaar lang vast te leggen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

call-detail-records- detail

Dit overzicht is van Rejo Zenger. En zoiets hebben ze dus ook van mij. (klik voor volledig plaatje)

Nu weet T-Mobile natuurlijk heel goed dat ze dit eigenlijk aan me zouden moeten geven, maar ze vinden dat maar lastig. Dus, in al hun ruimhartigheid bieden ze in hun brief aan om me tien aaneengesloten dagen te laten kiezen waarvan ik de verkeersgegevens in zou willen zien. Probleem is dat ik geen bijzondere tien dagen in het afgelopen jaar heb meegemaakt die ik graag zou willen inzien. En het gaat ook helemaal niet om tien, of vijf of twintig dagen! Het gaat erom dat zij persoonsgegevens van mij verzamelen, verwerken en bewaren. Volgens het Nederlands recht heb ik recht op inzage.

Vertrouwend op mijn ruwe-bolster-blanke-pit-postbode met schokvrij opgehangen hersenpan zend ik deze boodschap naar T-Mobile: mijn data of de gladiolen!

wordt vervolgd

– Lees hier vorige afleveringen

Douwe is sinds 2009 vrijwilliger voor Bits of Freedom. Eerder maakte hij een T-Shirt voor de donateursdag waar hij ook elk jaar helpt te werven. In 2013 zal hij twee-wekelijks een blog schrijven voor Bits of Freedom over zijn dataverzoeken. Achtergrond over deze worsteling en andere zaken kan je lezen op z’n blog: http://dosch.it

  1. Kevin

    Dat XS4ALL in dit lijstje staat verbaasd me enigszins, gezien dat toch wel een beetje viva la revolution provider van NL moet wezen.

    • Jeroen

      Valt mij ook een beetje tegen dat XS4ALL is het dagboek staat.

    • Jona

      XS4ALL is een internet provider die experimenteert met het bijhouden van een administratie. Gaat niet altijd goed, daar 😉

      • Douwe Schmidt

        Vandaag post van XS4ALL! Met een screenshot van m’n data en excuses dat ze de wettelijke termijn hebben overschreden. Zouden ze dit blog ook lezen? 😉

    • oper

      Dat is toch tegenwoordig Greenhost?

  2. RitaLynn

    Als je denkt dat alleen je data van T-Mobile bij T-Mobile ligt dan heb je het mis T-Mobile en dus ook BEN grossieren in persoonlijke gegevens. Die worden allemaal doorgespeeld naar het agressief ingestelde Lindorff die alles weer koppelt aan de databestanden van andere klanten van Lindorff. Het CBP vind dit waarschijnlijk allemaal heel normaal en zal er niest aan doen. Bedrijven moeten op hun site publiceren wat zij doen met je gegevens en hoe zij hier mee omgaan.

    XS4AAl is een provider die iedereen laat geloven dat ze het beste met je voor hebben. Vechten voor rechten op het internet doen ze niet voor jouw maar voor de klandizie.

    • Douwe Schmidt

      Intressant dat Lindorff verhaal. Heb je linkjes naar meer informatie daarover?

  3. Flanker

    Meer, meer, meer!

    Mede door je schrijfstijl én het interessante onderwerp kan ik bijna niet wachten op je volgende BLOG update!

    Ik stem dan ook vóór een dagelijkse, of op zijn minst om de twee dagen
    blogupdate! 😉

  4. hawick

    Ik ben blij dat xs4all toch en met excuses over de brug is gekomen.
    Het was zo tegen hun cultuur in.
    Ik heb een beetje de indruk dat hun service level op meer punten onder druk staat, maar niet dat sprake is van kwade wil of arrogantie.

  5. hawick

    Kan iemand meer info melden over het bedrijf Lindorff want ik hou helemaal niet van illegale dataverzamelaars en **binnen de Nederlandse wet** moet het toch mogelijk zijn zo’n bedrijf stevig aan te pakken.
    De laatste keer dat ik de wet opsloeg was het illegaal data verzamelen een misdrijf. En als je dat bedrijfsmatig doet, dan ben je een criminele organisatie. Justitie: waar zijn jullie nu ? Dit is jullie werk. Daar betaal ik belasting voor !! Politiek: stuur justitie aan enpak dergelijke privacy-criminelen nu eens hard aan.

  6. Jan

    Nou als je je xs4all data hebt ontvangen mag je van mij wel een kleine update in je blog zetten… Tnx.

  7. Wat te doen als je geen post ontvangt? – Datadagboek #6 - dosch

    […] geantwoord. XS4ALL, als trouwe lezer van het Bits of Freedom-blog, antwoordde een dag na mijn vorige blog met welgemeende excuses en een screenprint van m’n gegevens. De ANWB en T-Mobile hebben […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.