Facebooks real name policy: Duits CBP verliest strijd privacy Duitse gebruikers

Stapels datapost – Datadagboek #3

Komt er een Skype Transparency Report?

Amsterdam, 15 februari 2013

Gisteren met Valentijnsdag kwam ik slechts met de grootste moeite bij de voordeur vanwege de stapels liefdesverklaringen en huwelijksaanzoeken die in Himalaya-eske bergen mij de toegang naar buiten versperden. De rest van het jaar moet ik het doen met blauwe enveloppen en een verjaardagskaart van m’n oma. Om deze leegte op m’n deurmat op te vullen en ook mijn favoriete postbode aan het werk te houden heb ik gelukkig een nieuwe hobby.

Op 25 januari 2013 verstuurde ik 15 brieven naar evenzoveel bedrijven met een verzoek tot inzage in m’n data. Tot nu toe zijn tien daarvan beantwoord. Dat is riant binnen de wettelijke reactie termijn van vier weken. Vandaag een kleine bloemlezing.

Het beste nieuws kwam van de ING: m’n pennierekening bleek nog te bestaan! Die oude pieken en daalders, bijeengeschraapt met karweitjes, hebben de crisis, inflatie en nationalisatie-golven in het bankwezen doorstaan om tot een volwassen €35,61,- te groeien! Too big too #FAIL. De bank stuurde me, naast het resultaat van m’n dataverzoek een braaf overzichtje voor m’n belastingaangifte alsof er niks aan de hand was.

ING

Daarnaast gaven ze me een beknopt overzicht van enkele persoonsgegevens, waaronder het adres waar ik woonde toen ik als als jochie de heitjes m’n penniespaarpot in liet rollen. Het adres waar ik al zeker 15 jaar niet meer woon. Dat adres was nog steeds het meest actuele voor de ING en gelukkig wonen m’n ouders er wel nog steeds.

Een fout van de ING? Zou ik niet te snel zeggen. Het is een lastig dilemma; gaat een bedrijf uit van eigen gegevens of van het adres in het briefhoofd op de aanvraag? De 30 euro’s en persoonlijke post hadden op een oud adres gemakkelijk in de verkeerde handen terecht kunnen komen of iemand anders had met mijn naam maar ander adres die gegevens kunnen opvragen… Het beste lijkt me in dit geval om via publieke bronnen als de telefoongids en internet te proberen een adres te verifiëren. Of anders een data-verzoek af te wijzen als echt niet met zekerheid vast te stellen is welk adres het juiste is.

T-Mobile plaats mij voor een ander dilemma. Ze verstrekken veel data, naast de standaard lijst NAW-gegevens staan er ook gegevens in zo’n dataverzoek waar je zelf nooit aan zou denken. Zo weet ik vanaf nu dat ik een ‘High Credit Rating’ heb, dat een iSmart150 abonnement intern een ‘Residential S’ genoemd wordt en dat ik op 21/10/2011 een slechte verbinding had:

“Klant belde maar hoorde mij niet, dus meerdere malen geroepen, zijn naam genoemd enz. en vervolgens wegens drukte opgehangen, er stonden 60 mensen in de wacht”

Maar ondanks dat T-Mobile hier allemaal uitgebreid verslag van doet ontbreekt het (mischien wel belangrijkste) deel; m’n verkeersgegevens van het afgelopen jaar. Elke keer als ik bel, sms of het internet gebruik slaan ze dat op. Daarnaast wordt de lokatie van mn telefoon om de zoveel tijd vast gesteld zodat ik bereikbaar blijf voor inkomende telefoontjes. Volgens de wet moeten ze deze data een jaar opslaan. Al deze data samen geven een zeer nauwkeurig beeld van mijn leefgedrag. Er valt zonder moeite uit te distilleren waar ik meestal ben op woensdagavonden, of hoe laat ik van huis vertrok op 12 augustus 2012. En waar breng ik mijn nachten door anders dan thuis? Al deze gegevens ontbreken echter!

T-Mobile komt me enigszins tegemoet en is bereid me tien dagen verkeersgegevens te geven. Ik moet dan wel zelf aangeven welke dagen ik wil inzien. Meer dan tien dagen zou te veel werk zijn, wat je doet afvragen welke zielige stagiaire ze daar laten beulen om al die verkeersgegevens handmatig uit te typen… Ik geloof niet dat ze dat handmatig doen. Wellicht hebben ze het erg brak geautomatiseerd maar als ze tien dagen kunnen uitzoeken, dan moeten ze toch ook gewoon een heel jaar kunnen overhandigen? Als ze bang zijn voor hoge print- en verzendkosten dan is een PDF ook prima, graag zelfs, dat is makkelijker doorzoeken voor mij. Ik zal ze daar binnenkort een verzoek voor sturen, al weet ik dat ik niet de eerste ben die deze vesting heeft proberen te bestormen.

Verder hoop ik nog op antwoord van Wakoopa, XS4ALL, OneforOne, de ANWB en ABN-AMRO die volgens de wet nog allemaal precies een week de tijd hebben voor een antwoord.

De enveloppen met mijn data zijn leuk om te vinden bij thuiskomst. Hopelijk overhandigd T-Mobile binnenkort ook al mijn persoonsgegevens. Buiten loopt de postbode fluitend voorbij. Hij groet mij elke dag uitbundiger.

wordt vervolgd

– Lees hier vorige afleveringen

Douwe is sinds 2009 vrijwilliger voor Bits of Freedom. Eerder maakte hij een T-Shirt voor de donateursdag waar hij ook elk jaar helpt te werven. In 2013 zal hij twee-wekelijks een blog schrijven voor Bits of Freedom over zijn dataverzoeken. Achtergrond over deze worsteling en andere zaken omtrent privacy kan je lezen op z’n eigen blog: http://dosch.it

  1. piet hein van dam

    Beste Douwe

    Wij hebben jouw brief nooit ontvangen. Wellicht heb je ons oude adres gebruikt?

    Piet Hein

    • Douwe Schmidt

      Ik vond jullie antwoord in de bus toen ik afgelopen vrijdag thuis kwam. Als jullie m’n brief nooit hebben gehad, dan ben ik benieuwd van wie die brief dan was… Het was zonder briefpapier of logo.

      Controleer voor de zekerheid zelf jullie adres bij https://pim.bof.nl want daar heb ik ‘m vandaan.

    • Hein

      Kijk, dat is nog eens effectief gebruikersgegevens wissen, als je zelfs vergeet dat je een verzoek om die hebt te verstrekken hebt gehad. Dat doe je beter dan die postbode, Piet Hein van Dam.

  2. Tyler Durden

    Interessant! Misschien moet ik zelf ook maar wat brieven versturen.

    Hoe zit dat eigenlijk met dochterbedrijven zoals bijvoorbeeld Hi!, XS4ALL, Ben of een van de talloze zorgverzekeringsmerken? Moet je dan bij het moederbedrijf terecht? En is ergens te vinden wat het moederbedrijf is?

    • Douwe Schmidt

      Nee, je kan gewoon bij de dochterbedrijven terecht; daar doe jij immers zaken mee.

      Heel graag hoor ik je ervaringen als je je brieven hebt verstuurd, succes!

  3. Piet Hein

    Dan heb je vast geluk gehad met T-Mobile. Mij hebben ze alleen hun algemene voorwaarden teruggestuurd waar artikel 12 (Verwerking Persoonsgegevens) is gemarkeerd.

    • Douwe Schmidt

      en toen? heb je toen doorgevraagd?
      Ze zouden in ieder gavl je persoonsgegevens moeten verstrekken en eigenlijk ook je verkeersgegevens, maar dat vind ik 😉

    • Piet Hein

      Heb doorgevraagd en verzoek opnieuw ingediend (mijn eerste verzoek hadden ze natuurlijk niet meer). Nu wederom in behandeling, afwachten…

    • Douwe Schmidt

      En, heb je al iets gehoord?

      ik ga vandaag m’n aanmaning de deur uit doen… maar zien hoe dat dan gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.