Persbericht: bedrijven maken misbruik van maas in privacywetgeving

Bedrijven kunnen dankzij een maas in de privacywetgeving veel te makkelijk gegevens van internetgebruikers verzamelen. Dat concludeert digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom na een onderzoek naar de toepassing van de Nederlandse privacyregels door een aantal grote bedrijven zoals Facebook en Google. Deze praktijken tasten het vertrouwen in online dienstverlening aan.

Het onderzoek toont aan dat een bepaling van de Wet bescherming persoonsgegevens bedrijven als Google en Facebook te veel ruimte geeft. Op grond van deze bepaling, de ‘gerechtvaardigd belang’-uitzondering, mogen bedrijven gegevens van gebruikers verzamelen en verwerken.Daarbij moeten ze echter wel een eerlijke afweging maken tussen de rechten van gebruikers en hun eigen belangen.

In de praktijk laten zij hun eigen belangen vaak ten onrechte voorgaan. Er is bovendien nauwelijks controle op dit proces en gebruikers kunnen de gemaakte afweging ook maar moeilijk terugdraaien. Daardoor staat het bedrijven in de praktijk vrij om veel gegevens van gebruikers te verzamelen zonder dat de gebruiker daarvoor toestemming heeft gegeven. “Gebruikers moeten er maar op vertrouwen dat bedrijven hun gegevens met een goede reden verzamelen,” zegt Janneke Slöetjes van Bits of Freedom, “maar de voorbeelden in ons onderzoek laten al zien dat bedrijven dit vertrouwen absoluut niet verdienen.” Zo noemt het onderzoek het voorbeeld van een app van LinkedIn die zonder toestemming allerlei gegevens uit de agenda van gebruikers haalde, inclusief contactinformatie, aantekeningen en wachtwoorden. In het onderzoek worden er verder aanbevelingen gedaan voor verbeteringen van privacywetgeving. Bits of Freedom: “Over deze regels wordt momenteel onderhandeld in Brussel. De belangen van gebruikers moeten veel zwaarder gaan meewegen. Ook moeten mensen zich makkelijker kunnen verzetten tegen de gemaakte afweging”.

Lees hier het onderzoek van Bits of Freedom ‘A loophole in data processing’