We wisten het al, maar nu is het officieel: Facebook gaat naar de beurs. Het sociale netwerk heeft zijn initial public offering ingediend bij de Amerikaanse beursautoriteit en verwacht voor 5 miljard dollar aan aandelen te verkopen. Ook schreef Mark Zuckerberg een open brief aan potentiële investeerders (lees: de hele wereld), waarin hij de visie en motieven van Facebook toelicht. Een mooie gelegenheid om die motieven eens kritisch te bekijken. Want hoe verhouden die zich tot het werkelijke privacybeleid van Facebook? En welke invloed gaat de beursgang hebben op jouw privacy op Facebook?
Platform voor een open en verbonden wereld…?
Het eerste dat Zuckerberg in zijn brief benadrukt is dat Facebook geen bedrijf is, maar een platform dat de wereld open en verbonden wil maken. Facebook bouwt tools die mensen helpen zich te verbinden met wie ze willen en te delen wat ze willen. Zuckerberg gelooft in een wereld waar informatie ‘bottum-up en peer-to-peer’ gedeeld wordt, in plaats van ‘top-down en monolitisch’. Een fundamenteel principe hierbij is dat mensen zelf de controle hebben over welke informatie ze delen.
…Of ontransparante monopolist
Opvallende woorden van een bedrijf dat zelf vaak het verwijt krijgt ‘top-down en monolitisch’ te zijn. Controle over welke informatie je deelt met Facebook is nou juist een van de belangrijkste kritiekpunten op het sociale netwerk. Want we weten allemaal dat Facebook informatie over ons verzamelt, maar welke informatie precies en met welk doel blijft onduidelijk. Zo bewaart het netwerk niet alleen data die gebruikers bewust delen, maar bouwt het ook aan een biometrische databank op basis van tags in foto’s of slaat het jouw surfgedrag op via plugins op websites. Activiteiten waar jij als gebruiker geen controle op hebt: je kunt bijvoorbeeld niet voorkomen dat Facebook het ziet wanneer iemand jou in een foto tagt.
Facebook als portaal tot de wereld
En Facebook is ambitieus. Zuckerberg wil ontwikkelaars een platform bieden voor nieuwe diensten die oude industrieën ontregelen. Diensten die bovendien werkgelegenheid bevorderen en educatie en gezondheidszorg verbeteren. Bovendien moeten mensen via Facebook hun stem kunnen laten horen aan bedrijven en overheden. Facebook gelooft in het recht om te delen wat je wil en toegang te hebben tot alle informatie die anderen met jou willen delen (zo lang het maar niet over homofeesten of borstvoeding gaat). Kortom: Facebook wil haar activiteiten uitbreiden naar alle aspecten van het leven. Het bedrijf wil een sociaal net spannen over alles dat online te vinden is. Voor potentiële aandeelhouders razend interessant, want hoe meer activiteiten, hoe meer informatie er gedeeld wordt, hoe meer Facebook van haar gebruikers weet, hoe waardevoller de aandelen worden.
Wie wordt mede-eigenaar van jouw gegevens?
Uiteindelijk zijn het jouw gegevens die Facebook haar 5 miljard moeten opleveren. De waarde van die gegevens voor adverteerders is wat het bedrijf zo winstgevend maakt. De nieuwe aandeelhouders hebben er dus groot belang bij om gebruikers te blijven verleiden om zo veel mogelijk over zichzelf te delen. Alle reden dus voor ons om het privacybeleid van Facebook na de beursgang extra scherp te blijven volgen. Wat kun jij in de tussentijd doen? Controleer je huidige privacy-instellingen. Wees kritisch op nieuwe diensten en functies van Facebook. Maar besef vooral dat het onmogelijk is om volledige controle over je gegevens te hebben. Heb je het nu echt gehad met Facebook en wil je op zoek naar een ander sociaal netwerk? Vraag dan al je vrienden om ook eens goed te kijken naar alternatief als Diaspora.
Alpha Bootis
Ik verwacht nog niet direct een apocalyptische ramp, Facebook heeft altijd al rare policy’s op na gehouden ten behoeve van geld. Het wordt nu alleen zo dat er meer mensen zijn met een belang in dat geld en je wel op zeker moet blijven opletten.
Uiteindelijk moet je gewoon blijven zorgen dat je alles wat je niet op internet wil, niet op internet zet. Ook niet achter zogenaamde privacy filters of iets dergelijks want dan staat het in feite nogsteeds op internet.
Alexander
Het is natuurlijk niet zo dat FB vijf miljard kan ophalen puur vanwege die persoonlijke data. Dit zit vooral in de userbase op zich, die op advertenties klikken en aankopen doen voor bijv. games.
Mk7
@alexander: Maar het is de persoonlijke data die relevante advertenties mogelijk maken. De userbase alleen is niet veel waard want als je advertenties te zien krijgt waar je niks aan hebt ga je er ook niet op klikken. Daarnaast kunnen grote hoeveelheden informatie op zichzelf al veel geld waard zijn. Biometrische gezichtsherkenning van miljoenen mensen?
gbrugman
Heb hele slechte ervaring met Diaspora. Meegedaan met de beta maar daarna nooit meer in kunnen loggen. Password change aangevraagd en dat werkt niet, krijg foutmelding op foutmelding. Berichten naar support van diaspora worden niet beantwoord. Dit zijn sites die je moet mijden omdat het beheer niet- of heel slecht is. Daar kan je je spullen dus niet veilig achterlaten.
Marc
Stel je voor dat bedrijven, wapenhandelaars en banken van Illuminati, The New World Order, Bilderbergers en andere en Totalitaire Oligarchen zich inkopen als grootaandeelhouder die heulen met ‘Nieuwe Hitlers’ en Totalitaire heersers !
Iederen met een bril of sociale motieven of ‘linkse sympathieen’ of lid van ‘bits of Freedom’ enz. kan dan als ‘SUBVERSIEF’ getagt en overal gevolgd worden. In de jaren ’40 gebeurde hetzelfde met de joden via bank- en gemeenteregisters.
Ginea
Ik deel de ervaring van gbrugman, zeer slechte ervaringen met Diaspora en opgelegde abonnementen door de Diaspora organisatie op ‘featured users’ vond ik nu ook zeer onwenselijk. En geen verbinding met real-life events.
Dus het ziet er naar uit dat Facebook hier een monopolie positie heeft als het gaat om een wereldwijd online sociaal netwerk dat in verbinding staat met real life (events). Iets dat Google+ en Diaspora beiden hebben nagelaten te implementeren. Verder is Orkut van Google natuurlijk nog steeds groot in Midden-Amerika / Zuid-Amerika. En lokaal voor Nederland is er Hyves.
Het enige wereldwijde online sociale netwerk dat enigzins in de buurt komt van Facebook op het front van ‘in verbinding met real-life events’ is http://www.couchsurfing.org . Waar de real-life ontmoeting tussen mensen centraal staat.