• Menu

0 recente resultaten

Boekrecensie: Makers van Cory Doctorow

Wat! Een boekrecensie? Terwijl je internet wordt dichtgetimmerd, terwijl de overheid je locatie een jaar opslaat, en je internetverbinding gemonitord gaat worden? Ja, want Makers van Cory Doctorow is een relevant en spannend verhaal over de toekomst van 3d-printing en decentrale organisaties – thema’s die over een paar jaar centraal zullen staan in de strijd voor digitale vrijheid.

Het boek draait om de opkomst en ondergang van New Work, een bedrijf dat over de hele wereld decentrale startups faciliteert: groepjes van 2-3 mensen die met een klein beetje geld innovatieve producten ontwikkelen. Er zijn veel van dat soort groepjes, want het boek speelt zich af in een tijd dat 3d-printers de massa bijna hebben bereikt, geavanceerde chips in goedkope speeltjes worden verwerkt en burgers de kunst van het organiseren via internet goed verstaan.

Dat leidt tot een explosie van innovatie uit allerlei hoeken, maar ook tot een clash met de gevestigde orde, vertegenwoordigd door – hoe kan het anders – Disney. En in die clash worden de hoofdrolspelers geconfronteerd met vragen die heel bekend voorkomen: mag Disney bepalen wat jij met je 3d-printer doet? Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor los-vaste communities op internet, en als die worden aangevallen door bijvoorbeeld Disney, kunnen die communities wel in een rechtszaak vertegenwoordigd worden? Hoe kan je een organisatie van gelijkgestemden via internet leiden, of is dat helemaal niet wenselijk?

Deze vragen worden gesteld tegen de achtergrond van spanning, liefde, sex, computers en geeky humor. Het zal niet iedereen aanspreken, maar als je digitale vrijheid belangrijk vindt is de kans groot dat je je uitstekend zal vermaken. En het is verplichte kost voor lezers van Bruce Sterling of Neal Stephenson. Te koop in de boekhandel, en gratis te downloaden via de website van Cory Doctorow.

En dan nu naar de boekwinkel voor zijn nieuwe boek: For the win! Boekrecensie volgt later.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.