• Menu

0 recente resultaten

DDMA tegen opt-in voor bedrijven

Binnenkort begint de evaluatie van de Code Verspreiding Reclame via E-mail, die vorig jaar is opgesteld door de direct-marketingbranche. Twee brancheorganisaties van direct-marketeers dreigen daarbij lijnrecht tegenover elkaar te komen staan.

De E-mail Marketing Associatie Nederland (EMMA-nl) wil dat bedrijven dezelfde bescherming tegen spam krijgen als consumenten. De Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) is daartegen.

EMMA-nl wil dat commerciƫle mail mag worden verstuurd naar personen en bedrijven die daar van tevoren toestemming voor hebben gegeven. Om het streven naar een opt-in regime voor de zakelijke markt te onderstrepen, introduceert EMMA-nl in mei een keurmerk. De DDMA vindt een opt-in voor bedrijven te ingewikkeld omdat het door personeelswisselingen binnen bedrijven na verloop van tijd onduidelijk is wie waarvoor toestemming heeft gegeven.

Minister Brinkhorst heeft in december 2004 in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd dat hij met voorstellen zal komen om de opt-in regeling voor spam te verbreden. De bestaande opt-in verplichting die geldt voor elektronische berichten aan particulieren zal ook gaan gelden voor berichten aan bedrijven. Het voorstel is het gevolg van een mislukte poging tot zelfregulering door VNO-NCW. Ten tijde van de behandeling van de wet in de Tweede Kamer in 2003 kregen Kamermoties om de bescherming ook voor zakelijke adressen te laten gelden, nog niet genoeg steun. Wanneer Brinkhorst met het nieuwe wetsvoorstel gaat komen, is onbekend.

De DDMA lijkt voortdurend dwars te liggen bij zelf-regulering ten aanzien van e-mail marketing. De vereniging heeft ook altijd sterk gelobbied tegen een opt-in voor spam in het algemeen. Daarmee lijkt de marketing associatie zichzelf in de vingers te snijden en voortdurend nieuwe wetgeving uit te lokken.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag