• Menu

0 recente resultaten

DDMA geeft les Nederlandse taal

De Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) geeft in een persbericht van 22 juni ‘aan de Stijl-redacties van alle Nederlandse media’ advies over het gebruik van de Nederlandse taal. De DDMA wil graag dat de media en vooral de ‘koppenmakers’ een ‘scherp onderscheid maken tussen spam en email-reclame, en daarmee ook tussen spammers en email-reclamemakers’.

“Daarom reiken we u bij deze gelegenheid gaarne twee definities aan voor het Stijlboek van #####drijf.

E’mail-re’cla’me. . Wervende boodschap van bonafide bedrijf of organisatie, via email verstuurd, gericht aan meer personen of bedrijven tegelijk, die tevoren hebben ingestemd met het ontvangen van zulke berichten of die klant zijn van dat bedrijf. Zie voor niet-bonafide werving via email ook onder spam.

Spam. . Wervende boodschap van malafide, vrijwel altijd anoniem of niet terug te vinden bedrijf of individu, via email verstuurd, veelal uit het buitenland afkomstig, gericht aan (zeer) veel personen of bedrijven tegelijk, die tevoren geen toestemming hebben verleend voor het opslaan of het gebruik van hun email-adres, en dus ook niet hebben ingestemd met het ontvangen van zulke berichten en die evenmin klant zijn van dat bedrijf. Zie voor bonafide werving via email ook onder email-reclame.”

Dat het Groene Boekje en de Van Dale met betrekking tot elektronische post spreken over e-mail, en niet over email, was ook de DDMA opgevallen. “Zoals u ziet, adviseren we u met het bovenstaande impliciet om voor het spellen van ’email’ voortaan af te wijken van het Groene Boekje, dat immers een streepje voorschrijft, als in ‘e-mail’. Dit koppelteken zorgt in samengestelde woorden met email naar onze smaak voor een lelijk woordbeeld.”

Voortaan spreken we dus nog alleen over spam of reclame voor ‘glasachtige massa, in een dunne laag aangebracht ter bescherming of versiering van metalen, glazen en stenen voorwerpen’.

Dutch Dialogue Marketing Association (het persbericht staat niet online) http://www.ddma.nl/

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag