• Menu

0 recente resultaten

Anoniem reizen 'minder voordelig'

De OV-chipkaart, waarmee de gezamenlijke vervoersbedrijven in 2004 gaan experimenteren, zal niet gratis zijn. Bovendien wordt de anonieme variant van de chipkaart extra duur. Dit blijkt uit antwoorden op Kamervragen door minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.

De gezamenlijke vervoersbedrijven gaan met de OV-chipkaart de strippenkaart en het treinkaartje vervangen. Volgens de planning wordt in 2007 de chipkaart overal in Nederland gebruikt.

De reiziger moet de chipkaart zowel bij het in- als uitstappen langs een kaartlezer halen. Aan de hand van de berekende route wordt een bedrag van de kaart afgeschreven. Bussen en trams worden met GPS (satelliet navigatie) uitgerust om zo in- en uitstaphalte van de reiziger te bepalen. De gegevens over het reisgedrag van passagiers worden gebruikt voor direct marketing doeleinden.

Volgens de Volkskrant van 4 november gaan reizigers 7,50 euro betalen voor de aanschaf van een chipkaart. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat ligt de prijs rond de 2 euro. De vervoersbedrijven hadden eerder al laten weten dat anonieme kaarten nog duurder zouden worden. De minister vindt dat niet meer dan logisch: “Dat neemt niet weg dat bedrijven aan klanten die met gepersonaliseerde kaarten reizen voordelen kunnen bieden die zij niet aan anonieme reizigers kunnen aanbieden. Ik zie hier overigens weinig verschil tussen de huidige, analoge wereld en die met de chipkaart OV. Het is immers ook nu algemeen geaccepteerd dat anoniem reizen mogelijk moet zijn, maar ook dat het aangaan van een gepersonaliseerde relatie met het vervoerbedrijf, bijvoorbeeld een persoonsgebonden abonnement, voordelen kan bieden.”

Om de acceptatie van de dure kaarten te vergemakkelijken, zullen de eerste series tegen een verlaagd tarief worden aangeboden.

De voorwaarden waaronder de vervoersbedrijven het reisgedrag gaan analyseren en gebruiken, is onderwerp van overleg met het College bescherming persoonsgegevens. Overigens kunnen reizigers op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens bezwaar maken tegen de verwerken van reisgegevens voor direct-marketing doeleinden. Eventuele verwerking van die gegevens voor andere doeleinden (onderlinge verrekening tussen de vervoersbedrijven) valt daar niet onder. Daarom is een anonieme kaart de enige oplossing voor reizigers die niet willen dat hun reisgedrag wordt vastgelegd.

  • Antwoorden Peijs op vragen Van der Laan en Van der Ham (23.10.2003) Tweede Kamer, 2003-2004, Aanhangsel Handelingen, nr. 184

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag