Geheime nummers KPN blijken niet geheim
ie telefonisch wordt lastiggevallen door stalkers of telefonische verkopers neemt een geheim nummer. Tot voor kort leek deze oplossing even simpel als doeltreffend. Uit een onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) en de OPTA blijkt echter dat KPN de namen en adresgegevens die bij geheime nummers horen, verkoopt aan de direct marketing branche.
KPN is midden jaren negentig begonnen met de verkoop van de adresgegevens van abonnees met een geheim nummer zonder deze abonnees daarover in te lichten. Het CBP en de OPTA concluderen dat KPN hiermee onrechtmatig heeft gehandeld. Het verstrekken van deze abonneegegevens is strijdig met artikel 9 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens: “persoonsgegevens worden niet verder verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen”.
Het CBP en de OPTA zijn van mening dat er een gerechtvaardigde, grotendeels door KPN zelf opgeroepen verwachting leeft bij de abonnee dat adresgegevens behorende bij geheime nummers niet aan derden worden gegeven voor direct marketing. In 1993 nog liet PTT Telecom consumenten expliciet weten dit niet te zullen doen. In haar nieuwsbrief van februari-maart 2002 (met veel voorkomende vragen over privacy) legt KPN – op de hoogte van de onduidelijkheid rond geheime nummers – de abonnees niet uit dat hun adresgegevens voor direct marketing verkocht worden en evenmin dat zij hiertegen bezwaar kunnen maken.
Volgens KPN bestaan de zogenaamde geheime nummers niet, het bedrijf spreekt liever over ‘nummers met beperkte bekendheid’. Voor deze nummers geldt uitsluitend dat zijn niet in de telefoongids staan en niet opvraagbaar zijn bij de nummerinformatiedienst. Toch wordt het begrip geheime nummers gewoon gehanteerd op de website van KPN (zie kpn.nl > Home Privé > Telefoon thuis > Veelgestelde vragen > Gidsvermeldingen). Het onderscheid van KPN lijkt er op neer te komen dat geheime nummers niet gratis opvraagbaar zijn voor derden maar dat elke partij die bereid is ervoor te betalen gewoon over de abonneegegevens kan beschikken. Overigens blijkt nergens uit dat de direct marketing branche voor de abonneegegevens van geheime nummers meer betaalt dan voor de gegevens van andere nummers. In die zin bestaan geheime nummers voor de direct marketing branche gewoon niet.
Het CBP en de OPTA oordelen in hun rapport dat KPN de onrechtmatigheid van de situatie kan opheffen door actieve en duidelijke voorlichting te geven en een eenvoudige en kosteloze bezwaarmogelijkheid moet gaan aanbieden. Daartoe moet KPN alle abonnees met een geheim nummer een antwoordkaart sturen waarmee zij kostenloos bezwaar kunnen maken tegen de verstrekking aan derden. KPN heeft volgens eigen opgave 1 miljoen abonnees met een geheim nummer.
- Onderzoek naar beleid omtrent ‘geheime’ nummers (26.08.2003) http://www.cbpweb.nl/downloads_rapporten/onderzoek_koninklijke_KPN_NV.pdf
Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.