Nieuwe auteurswet schaadt consumentenbelangen

Spammers willen wet oprekken

Spot the Cam genomineerd

Bedrijven die grote hoeveelheden commerciele email verzenden, zijn bezig de aankomende opt-in verplichting maximaal in eigen voordeel uit te leggen. De branche organisaties VNO-NCW en ECP.nl oefenen druk uit op de ISPs van de NLIP om akkoord te gaan met een zeer creatieve definitie van het opt-in principe. Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om internetters akkoord te laten gaan met een opt-in voor listbrokers; bedrijven die emailadressen verhandelen. Met een dergelijke generieke opt-in kan de listbroker vervolgens in opdracht van vele andere bedrijven commerciele email naar de gebruiker sturen. Ook willen de bedrijven uitvoerbare bestanden (executables) met de commercieleemail kunnen meesturen. Daarmee zou het verzenden van dialers en spyware een geaccepteerd fenomeen kunnen worden.

De branche-organisaties onderhandelen over een zogenaamde emailcode. Onder de hoede van ECP.nl moet deze algemene code aangeven op welke manier en onder welke voorwaarden bedrijven hun klanten per email mogen benaderen. Hoewel de code opt-in als uitgangspunt neemt, wordt een uitleg daarvan in het voordeel van het bedrijfsleven gehanteerd. Complicerende factor is dat internetters niet in het opstellen van de code zijn gehoord. Geschillen tussen gebruikers en bedrijven over de code moeten door de Reclame Code Commissie worden beslecht, waarbij de bedrijven onderling afspreken welke straf of boete een overtreder kan krijgen.

Doordat de EU inmiddels een privacy richtlijn voor telecommunicatie heeft aangenomen, zal in het najaar opt-in verplicht zijn voor email en SMS. Deze opt-in is verwerkt in het voorstel voor aanpassing van de telecommunicatiewet. Dit wetsvoorstel, dat sinds een maand bij de Tweede Kamer ligt, is onduidelijk over de handhaving van het spamverbod. Hierdoor lijkt de wetgever de indruk te wekken dat zelfregulering een middel zou zijn om spam te bestrijden. De ervaringen van jarenlang aanmodderen met de zelfregulering rond opt-out worden daarmee genegeerd.

Het voorstel voor de telecommunicatiewet stelt dat ongevraagde communicatie voor commerciele, ideele of charitatieve doeleinden alleen is toegestaan nadat de abonnee daarvoor ‘voorafgaande toestemming’ heeft gegeven. De Europese richtlijn spreekt zelfs van ‘uitdrukkelijke toestemming’. Door generieke opt-in is van uitdrukkelijke toestemming geen sprake meer. In de praktijk zal de lijst van bedrijven, producten en diensten waarvan sprake is, niet op de webpagina passen. Gebruikers zullen dan meerdere malen moeten klikken of de algemene voorwaarden moeten lezen, voordat duidelijk is waarmee zij akkoord gaan.

Het overleg tussen de direct marketing bedrijven en de branche vereniging van ISPs wordt bemoeilijkt doordat de verzenders van reclame email een soort aflevergarantie willen. Zij willen dat bedrijven die zich aan de emailcode houden er zeker van kunnen zijn dat hun reclame email door de spamfilters van de ISP komt. Voor een dergelijke garantie zijn de bedrijven ook bereid te betalen. Door reclame van deze bedrijven altijd door te laten, kunnen providers op een makkelijke manier hun omzet verhogen. Een dergelijke regeling zou de belangen van direct marketing bedrijven en ISPs heel dicht bij elkaar brengen, waardoor de invloed van de gebruiker op het beleid van providers sterk afneemt.

De NLIP heeft haar leden om hun mening gevraagd over de generieke opt-in en de uitvoerbare bestanden.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.