foto Kirsten Fiedler

Bits of Freedom maakt winnaar positieve privacyprijs bekend

De winnaar van de 2018 Felipe Rodriguez Award is Kirsten Fiedler, Managing Director van European Digital Rights (EDRi). Met deze prijs eert Bits of Freedom mensen en organisaties die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan ons recht op privacy in het digitale tijdperk. Tot de eerdere winnaars behoren de Amerikaanse journalist Kashmir Hill, Open Whisper Systems (het bedrijf achter de app Signal), activist Max Schrems en klokkenluider Edward Snowden. De uitreiking zal plaatsvinden op 22 januari in de Rode Hoed in Amsterdam.

Jason Krüger

Felipe Rodriguez Award 2018

Kirsten Fiedler is Managing Director van European Digital Rights (EDRi), een netwerkorganisatie die op Europees niveau lobbyt voor de bescherming en versterking van privacy, veiligheid en vrijheid van meningsuiting online. Dankzij Fiedlers inzet is EDRi de afgelopen acht jaar uitgegroeid tot een volwassen organisatie met negen teamleden en negenendertig aangesloten burgerrechtenorganisaties.

Hans de Zwart, directeur van Bits of Freedom: “De spelregels voor Nederlandse internetters worden steeds vaker in Europa gemaakt. Het is daarom essentieel dat er een organisatie is die in Brussel de belangen van burgers behartigt, één waar beleidsmakers niet omheen kunnen. Dankzij Fiedler is EDRi die organisatie geworden. Ook in Nederland profiteren we hier elke dag van.”

Kirsten Fiedler zal op dinsdag 22 januari 2019 de prijs in ontvangst nemen tijdens een feestelijke uitreiking in de Rode Hoed te Amsterdam. Kaarten voor deze avond zijn verkrijgbaar via www.bigbrotherawards.nl.

Anderen over de nominatie voor Fiedler

"We leven lang genoeg met het internet om niet meer te kunnen spreken van een "nieuwe technologie". Wel lopen we tegen nieuwe problemen aan die niet gaan worden opgelost met behulp van versleten frames en corrupte politieke compromissen. Mede dankzij Kirsten zit EDRi aan tafel tijdens alle belangrijke politieke veldslagen in Brussel, uitgerust met nieuwe perspectieven en werkbare oplossingen." - Katarzyna Szymielewicz, Panoptykon Foundation

"EDRi is de eerste verdedigingslinie voor digitale rechten in Europa en daar voorbij. Beslissingen die gemaakt worden door Europese beleidsmakers hebben invloed op mensen van over de hele wereld. Het is daarom van groot belang dat er een sterke organisatie is als EDRi die onze rechten online beschermt. Sinds 2011 levert Kirsten Fiedler daar een onmisbare bijdrage aan." - Jillian York, Electronic Frontier Foundation (EFF)

"Kirsten is de enige persoon die ooit voor EDRi heeft gewerkt die niet heeft gesolliciteerd. Haar passie en gedrevenheid voor het beschermen van mensenrechten waren zo evident dat ik haar vroeg om haar vaste baan te verlaten en voor EDRi te komen werken - zonder haar veel vooruitzicht te kunnen bieden en tegen een bescheiden loon. Sinds die dag, heeft Kirsten direct of indirect bijgedragen aan alle successen die EDRi heeft behaald." - Joe McNamee, voormalig directeur European Digital Rights (EDRi)

Big Brother Awards

De Big Brother Awards worden jaarlijks georganiseerd door Bits of Freedom. Tijdens deze avond wordt onderzocht hoe het is gesteld met ons recht op privacy in Nederland. Naast de Felipe Rodriguez Award, worden de Publieksprijs en de Expertprijs uitgereikt aan de grootste privacyschenders van het afgelopen jaar.

Contact

• Wil je meer informatie of de Awards bijwonen? Neem dan contact op met Evelyn Austin, +31 6 26 89 51 24, evelyn@bitsoffreedom.nl
  • Ben je op zoek naar beeldmateriaal? Kijk dan hier (.zip).
  • Bekijk ook de kanshebbers voor de Big Brother Awards Publieksprijs.