Misvattingen over de volgende miljard internetgebruikers
De Indiase antropoloog Payal Arora schreef het boek The Next Billion Users. Digital Life Beyond the West op basis van onderzoek in onder meer India en Brazilië. In de NRC prikt ze een tweetal mythes door over het internetgebruik van de volgende één miljard internetgebruikers die veelal arm zullen zijn. De eerste mythe is dat deze internetters worden gedreven door basisbehoeften:
Ja, boeren gebruikten hun mobiele data af en toe om de prijzen van gewassen na te gaan, vrouwen googelden de mogelijkheden tot geboortebeperking en kinderen leerden op tablets een paar woorden Engels. Maar mobiele data en schermtijd werden vooral besteed aan porno, romantiek, chatten en het downloaden van muziek, films en spelletjes. De armen van deze wereld blijken net zo te zijn als wij. Ze gaan niet uitzonderlijk gedisciplineerd, uitgesproken deugdzaam of productief met deze digitale middelen om. Ze willen wat wij willen – ontspanning.
De tweede mythe is volgens Arora dat privacy centraal zal staan in de mondiale technologie van de toekomst. Volgens haar is privacy de facto een luxe. Daardoor hebben jongeren weinig ruimte om hun identiteit te ontdekken en ontwikkelen, en delen ze graag op Facebook hun gedachten en dromen om zo zichzelf zo zichtbaar mogelijk te maken.