Wat de statistieken van YouTube en Facebook ons niet vertellen

De week van Banksy, stalkerware en paranoïde door reclame

Twitter onderstreept bij Franse politici het punt dat wij vaak maken

Dit zijn de interessante, ontroerende, zorgwekkende en/of hilarische linkjes over internetvrijheid die ik deze week graag met je deel.

Stalkerware moet behandeld worden als een virus

De meest nare software die je kunt bedenken is de software die gebruikt wordt door jaloerse mensen om hun partners te controleren: stalkerware. Al het gedrag van het slachtoffer kan ermee worden gevolgd: de camera en microfoon kunnen vanaf een afstand aangezet worden en de locatie is permanent bekend. Eva Halperin van de Electronic Frontier Foundation (EFF) heeft de afgelopen maanden met honderden slachtoffers van dit soort technologie gesproken. Vaak zijn dat mensen die bijvoorbeeld ook mishandeld worden. De urgentie is dus hoog om dit op te lossen en ze heeft een plan bedacht: De makers van dit soort software moeten voor de rechter worden gesleept omdat het hacken van telefoons illegaal is. En antivirussoftwareleveranciers moeten het gaan herkennen als ongewenste meuk op je telefoon. Kaspersky gaat dat nu als eerste bedrijf doen.

Don't pave the city with banana peels

‘Trust and safety’ is hoe de internetbedrijven hun contentmoderatieafdelingen blijkbaar graag noemen. Alex Feerst is bij Medium verantwoordelijk voor het schoon houden van het platform en interviewt meer dan tien van zijn collega's bij andere bedrijven. Hoe is het nou echt om dit soort werk te doen, is het zwaar? Wat zijn aspecten van het werk die buitenstaanders eigenlijk niet begrijpen? En hoe voelt het om zoveel macht te hebben? Eén van de experts heeft het volgende antwoord op de vraag op welke manier de interne dynamiek van de techbedrijven doorwerkt in zijn moderatiewerk:

Six months ago we told you, ‘Don’t pave the city with banana peels.’ You decided, ‘Let’s see what happens if we pave the city with banana peels.’ We are now here to clean up the injuries. [..] The separation of product people and trust people worries me, because in a world where product managers and engineers and visionaries cared about this stuff, it would be baked into how things get built.

Geef hier je e-mailadres op om deze lees-, luister en kijktips elk weekend in je inbox te ontvangen.

Facebook vist naar je vrienden

Het blijkt dat Facebook sommige gebruikers om hun e-mailadres én het bijbehorende wachtwoord heeft gevraagd. Ze presenteerden dat als een authenticatiemethode: ze konden dan snel checken of je wel echt toegang had tot het mailadres. Ik moet eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie hoofdschuddend dacht: Waarom kan iedereen met een goedbedoeld idee dat gewoon uitvoeren bij Facebook? Waarom denken ze nooit wat langer na? Maar ik leer het blijkbaar nooit. Want ik maakte daarmee weer eens de fout te denken dat ze bij Facebook incompetent zijn. En dat zijn de niet. Ze zijn schaamteloos: De EFF heeft inmiddels uitgevonden dat ze dit e-mailwachtwoord ook gebruikten om de contactgegevens van je vrienden te downloaden vanuit die e-mailaccounts.

Authenticatie à la Banksy

Hoe zorg je er als anonieme straatartiest voor dat mensen zeker kunnen weten dat het werk dat ze hebben gekocht een authentiek werk van jouw hand is? Je creëert een stichting die certificaten uitgeeft en zorgt ervoor dat je een door de midden gescheurd briefje van jouw nepgeld erop plakt. Probeer dat maar eens na te maken:

P.S. Ik begrijp niet zo goed wat de functie van het nummer in dit authenticatieschema is. Waarom zou je dat nodig hebben?

Paranoïde over gerichte reclames?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.