Zie je nou wel? Online advertenties werken niet…
Jesse Frederik en Maurits Martijn duiken diep in het gekkenhuis dat ‘online advertenties’ heet. Ze concluderen: er is eigenlijk geen bewijs dat de advertenties werken, en er is best wat bewijs dat ze niet werken. Onderzoekers naar de effectiviteit van advertenties maken onvoldoende onderscheid tussen het ‘selectie-effect’ en het ‘advertentie-effect’. Frederik en Martijn leggen dat uit aan de hand van een fantastische analogie:
Stel je even voor dat pizzeria Napolitana drie pubers betaalt om kortingsbonnen uit te delen. Na weken flyeren blijkt één van de drie een marketinggenie. De ene na de andere klant gebruikt de kortingsbonnen die hij uitdeelde. De andere twee snappen er niks van: hoe dan? Na enig aandringen legt hij zijn truc uit. ‘Ik sta in de foyer van de pizzeria.’
Dit is precies wat er online ook vaak gebeurt: hoe weet je dat de persoon die naar een automerk zoekt en op een advertentie klikt, zonder die advertentie niet op dezelfde plek was uitgekomen? Precies: dat weet je niet.