Online recensies zijn een puinhoop
Patrick Hulp schrijft voor Mashable een korte analyse van de huidige status van de online recensie-cultuur. Hoewel het steeds toegankelijker wordt voor mensen om een recensie op een product, dienst of bedrijf achter te laten zijn er een aantal factoren die het wantrouwen doen groeien. Zo neemt het vertrouwen af doordat veel bedrijven zoeken naar manieren om recensies te manipuleren en speelt ook fake news een grote rol hierin:
“At a time when Russia has shown how easy it is to manipulate online discourse, online reviews—especially crowdsourced ones—are hard to trust.”
Ook kunnen er vraagtekens geplaatst worden bij het censureren van websites waar online recensies achtergelaten kunnen worden, omdat het belang van de lezers en schrijvers van recensies soms niet overeenkomt met het belang van het recensieplatform: TripAdvisor moest het volgende week ontgelden omdat ze recensies waarin vrouwen aangaven dat ze aangerand of verkracht waren bij een Mexicaans resort hadden verwijderd.
En helaas is het voor bedrijven ook niet mogelijk om aan de stroom van recensies te ontsnappen, aangezien opt-out geen optie is voor verschillende sites. Een restaurant in San Francisco wist hier een jaar geleden slim op in te spelen en werd een cult hit door klanten kortingen te geven wanneer ze een slechte recensie achterlieten.