Iedere website die Flash gebruikt, kan zo’n Flash-cookie op je computer zetten (als je de Flash-plugin geïnstalleerd hebt tenminste). Op zich is daar niets mis mee. Net als met de gewone HTTP-cookies zijn er genoeg legitieme redenen voor het gebruik van Flash-cookies, bijvoorbeeld om het geluidsvolume voor filmpjes te onthouden. Maar uiteraard kunnen Flash-cookies ook gebruikt worden voor trackingdoeleinden.
Er waren twee redenen waarom Flash-cookies zich goed leenden voor tracking. Ten eerste wisten de meeste mensen niet van het bestaan van Flash-cookies. Trackingbedrijven konden met Flash-cookies dus ongestoord hun gang gaan. Ten tweede waren Flash-cookies heel moeilijk te verwijderen. Als je dus al wist dat ze bestonden, dan was het lastig om je ertegen te beschermen. Je kon ze namelijk niet vanuit je browser verwijderen, zoals gewone HTTP-cookies. Het resultaat was dat Flash-cookies op veel computers lang bleven bestaan, en meestal zonder dat de gebruikers dat wisten.
Maar dit was niet alles. In 2009 ontstond grote ophef en verontwaardigingDe onderzoekers die het gebruik van Flash-cookies voor cookie respawning ontdekten, publiceerden hun bevindingen in dit artikel. toen werd ontdekt dat trackingbedrijven Flash-cookies gebruikten om verwijderde HTTP-cookies weer terug te zetten. Dit wordt cookie respawningEen artikel van Wired over cookie respawning. genoemd. Een website slaat dan twee cookies op je computer op: een gewone HTTP-cookie én een Flash-cookie. Als je in je browser je HTTP-cookies verwijdert, blijft de Flash-cookie bestaan. De website gebruikt de Flash-cookie om de verwijderde HTTP-cookie weer terug te zetten. Hierdoor is het voor trackers eenvoudig om je te blijven volgen, zelfs als je al je HTTP-cookies hebt verwijderd. Wat het nog erger maakt, is dat trackers dit stiekem deden. Je dacht dat je al je cookies verwijderd had, maar achter je rug om werden ze weer teruggezet, alsof ze nooit verwijderd waren.
Verscheidene trackingbedrijven bleken zich aan deze achterbakse praktijken schuldig te maken en werden voor de rechter gesleept. Eén van hen, trackingreus Quantcast, schikteDetails over de schikking van Quantcast. uiteindelijk voor 2,4 miljoen dollar.
Ook Adobe, de maker van Flash-plugin, kreeg kritiek. Waarom hadden zij het zo lastig gemaakt om Flash-cookies te verwijderen? Kort daarna heeft Adobe aanpassingen doorgevoerd waardoor Flash-cookies nu wel verwijderd worden vanuit je browser: als je nu je in je browser je ‘gewone’ cookies verwijdert, worden al je Flash-cookies ook verwijderd. Flash-cookies zijn dus gelukkig nu niet meer zo’n groot gevaar. Bovendien wordt dat gevaar steeds minder omdat het gebruik van Flash op zijn retour is. Toch blijft het incident relevant als indicatie van de werkwijze en mores van trackingbedrijven.