• Menu

0 recente resultaten

Wat is er mis met die mailtjes van Twitter en Pinterest?

Als gebruiker van een social media dienst ben je verplicht je aan de voorwaarden van die dienst te houden. Maar daar moet tegenover staan dat die dienst zich ook aan de regels houdt als ze met nieuwe voorwaarden komen. En dit weekend blijkt dat zowel Twitter als Pinterest moeite hebben om zich aan die regels te houden. Dat kan natuurlijk niet zomaar.

Een bericht van Twitter
Kregen jullie hem ook? Zaterdag 1 oktober werd mijn inbox verblijd met een bericht van Twitter. Twitter heeft zijn algemene voorwaarden aangepast en of ik daarmee akkoord wilde gaan. Als ik dat niet wilde, dan zou ik de dienst niet meer kunnen gebruiken. Doorgaan met Twitteren betekende het accepteren van de algemene voorwaarden.

Twitter maakt er een potje van
Klonk allemaal redelijk, ware het niet dat die algemene voorwaarden al van kracht waren geworden. Twee dagen voor ik de mail kreeg. Not cool, Twitter.

Ik ben zeker niet de enige bij wie Twitter dat op deze manier heeft aangepakt. Het betekent in ieder geval dat als je Twitter hebt gebruikt op of na 30 september, je hebt ingestemd met de vernieuwde voorwaarden van Twitter – zo blijkt uit de mail die je pas daarna kreeg, dus zonder dat je het wist. Als je hem al kreeg, want er schijnen ook mensen te zijn die die mail nooit gehad hebben.

Die gang van zaken is natuurlijk niet zo netjes. Zelfs als er inhoudelijk niets is gewijzigd aan de algemene voorwaarden, dan is het nog fatsoenlijk om dat op tijd te melden: je moet de kans hebben om akkoord te gaan met de wijziging, of om te stoppen met het gebruik van de dienst. Die mogelijkheid heeft Twitter je ontnomen.

Waar ben je eigenlijk mee akkoord gegaan?
Je bent er onder meer mee akkoord gegaan dat Twitter voortaan gebruik maakt van het Privacy Shield om je gegevens naar de Verenigde Staten te vervoeren. Het Privacy Shield is een raamwerk waar bedrijven zich in de Verenigde Staten voor kunnen aanmelden, zodat jouw gegevens naar de Verenigde Staten vervoerd kunnen worden. Het idee is dat door het gebruik van het Privacy Shield jouw gegevens net zo goed beschermd worden als in de Europese Unie.

Natuurlijk is het goed dat Twitter zich op dat punt aan de wet houdt. En dat ze laten zien dat ze de gegevens van jou willen beschermen. Maar wij zijn niet zo positief over het Privacy Shield. Dat Privacy Shield geeft namelijk niet heel veel meer reden voor jou om te geloven dat je gegevens in de Verenigde Staten beter worden beschermd dan voorheen. Niet voor niets zijn er alweer initiatieven om het Privacy Shield ongeldig te laten verklaren.

Ook een bericht van Pinterest
Vervolgens bleek dat ook Pinterest zijn privacyvoorwaarden gaat wijzigen. En eerlijk is eerlijk, dat hebben ze keurig op tijd gemeld, want de wijzigingen gaan per 1 november in. Maar waar Pinterest zich procedureel goed opstelt, gaan ze vervolgens met die voorwaarden grof de fout in.

Pinterest vergeet zich aan de wet te houden
Ook Pinterest wil gegevens buiten de Europese Unie kunnen verwerken. Dat kan op basis van vier gronden. Een van die manieren is het Privacy Shield. Pinterest kiest daar niet voor, maar lijkt te kiezen voor het buitenbeentje van de vier opties: de specifieke toestemming. Dat betekent dat Pinterest jou moet vragen of je akkoord gaat met het feit dat je gegevens naar een land buiten de Europese Unie verplaatst worden, naar een land waar het gegevensbeschermingniveau lager is of kan zijn dan in de Europese Unie. Als je daarmee akkoord gaat, dan ga je er dus mee akkoord dat je privacy een stuk makkelijker geschonden kan worden dan in de Europese Unie.

Dat kan, maar voorwaarde daarvoor is dat je precies moet weten waar je toestemming voor geeft. Dat betekent dat Pinterest die toestemming echt aan je moet vragen en jij die keuze heel expliciet moet kunnen maken. Het betekent namelijk nogal wat: een betere bescherming opgeven in ruil voor het gebruik van Pinterest. Maar. Pinterest doet dat niet. Ze hebben ervoor gekozen om in hun algemene voorwaarden op te nemen dat door de dienst te gebruiken, je je bescherming opgeeft. En het is natuurlijk verre van het vragen om expliciete toestemming als je dat ergens in de privacyvoorwaarden verstopt. Dat kan dus zo niet.

Wat doe jij?
Allebei de diensten vergalloperen zich nu en de vraag is: laten de gebruikers en de toezichthouders die diensten daarmee wegkomen? Wij vinden van niet. En dus: op naar de Autoriteit Persoonsgegevens! Doe je met ons mee? Hier kun je de Autoriteit Persoonsgegevens tippen over Twitter en Pinterest. En voor wat betreft Twitter kun je je ook bij de ACM melden, en wel hier.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag