Godwin-lezing 2014

De week in 299 woorden

EU hof brengt internetvrijheid in lastige spagaat

Weekend! Een mooie gelegenheid om bij te lezen over alles wat er deze week gebeurde op internetvrijheidgebied. Wij helpen je graag een handje met een korte samenvatting:

Deze week:

  • …openden we de DHPA tech day, namen we deel aan een debat en maakten we kennis met het fenomeen ‘serverwerpen’:
    5-11
  • …namen we deel aan een rondetafelbijeenkomst over netneutraliteit bij het ministerie van EZ. Ook al is netneutraliteit verankerd in de Nederlandse wet, het is nog steeds een goed idee om kritisch te kijken naar de werking van de wet in de praktijk en punten waarop hij eventueel aangescherpt kan worden.
  • …hebben we de Europese Commissie vragen gesteld over ISDS in handelsverdrag TTIP. Dat deden we op een stakeholdersmeeting in Brussel.

Het nieuws van de week:

Het Hof van Justitie van de Europese Unie kwam met een opvallend en mogelijk ver strekkend oordeel in een zaak tegen Google. Het bedrijf moet een een ongewenst artikel uit haar zoekresultaten verwijderen. Een oordeel dat in eerste instantie positieve gevolgen heeft voor de privacy van internetters in Europa, maar grote implicaties heeft voor de vrijheid van meningsuiting.

Toetje: 4 I-would-reads:

  • “Wil je privacy? Dan betaal je twee keer zo veel.” Dat is wat het Amerikaanse AT&T zegt tegen klanten van hun nieuwe breedbanddienst. Een zeer onwenselijke ontwikkeling.
  • Firefox – een van de vlaggenschepen van vrije en open software – gaat DRM implementeren. Cory Doctorow legt in de Guardian uit waarom dat hartbrekend is.
  • De wereld van real time bidding, psychologische profilering en subtiele online beïnvloeding is nog vrij onbekend. De Correspondent geeft ons een mooie inkijk in de onzichtbare mechanismen achter websites.
  • Mocht iemand (ohai Minister Hennis) nog twijfelen aan wat de Amerikaanse overheid doet met de metadata die onder andere Nederland haar levert: oud NSA-baas Hayden is heel duidelijk: “We kill people based on metadata“.
  1. Marco Stalman

    Is dit wel zo vreemd? Het staat er ongelukkig, maar veel apps kosten geld, alleen als ik reclame-vrij kies. En zijn er niet veel diensten die gratis zijn, om vervolgens jouw data te verkopen als hun business model?

    Wil je privacy? Dan betaal je twee keer zo veel.” Dat is wat het Amerikaanse AT&T zegt tegen klanten van hun nieuwe breedbanddienst. Een zeer onwenselijke ontwikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.