MIVD overtreedt stelselmatig de wet

Persbericht: Plasterk houdt deur naar sleepnet-surveillance open

Drie vragen over Big Data, privacy en de ING

Amsterdam, 11 maart 2014 – De regering houdt de mogelijkheid voor een ongerichte tapbevoegdheid uitdrukkelijk open. Dat blijkt uit een vrij voorzichtige en teleurstellende beleidsreactie die het Ministerie van Binnenlandse Zaken zojuist naar de Tweede Kamer stuurde. Aanleiding is een eerder verschenen rapport van de commissie Dessens die de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten heeft geëvalueerd. Daaruit bleek dat deze commissie het plan steunt om de Nederlandse diensten de bevoegdheid te geven ongericht kabelgebonden internetverkeer af te tappen. De minister neemt deze aanbeveling niet over, maar sluit de mogelijkheid ook niet expliciet uit.

“Dit is het sein voor de Tweede Kamer om zich luid en duidelijk uit te spreken tegen een mogelijke ongerichte tapbevoegdheid.” zegt Janneke Slöetjes, onderzoeker bij Bits of Freedom.  “Zo’n tap is namelijk een enorme inbreuk op de communicatievrijheid en privacy van onverdachte burgers en geeft de AIVD en MIVD veel te veel vrijheid om grote hoeveelheden gegevens te onderscheppen en analyseren”. Hoogleraar Bart Jacobs, lid van de Cyber Security Raad, had vorige week al kritiek op de aanbevelingen van Dessens. Hij vindt juist dat de diensten gerichter te werk moeten gaan.

Hoewel de optie van uitbreiding van bevoegdheden dus openblijft, doet de regering een aanzet om het toezicht op de geheime diensten te verbeteren. Dat is begrijpelijk gezien het feit dat minister Plasterk vorige maand nog onder vuur lag wegens het verkeerd informeren van de Tweede Kamer. Slöetjes: “Het is goed om te zien dat toezichtsmechanismen wellicht worden verbeterd. Tegelijkertijd blijft de commissie Stiekem in de Tweede Kamer de belangrijkste vorm van parlementaire controle. Dat is ontransparant en onvoldoende.”

Overigens is gelijktijdig met de beleidsreactie een belangrijk toezichtsrapport van de CTIVD verschenen over het gebruik van telecommunicatiegegevens door de AIVD en MIVD. Daarin wordt besproken of de geheime diensten tot op heden fatsoenlijk met hun bestaande bevoegdheden zijn omgesprongen. De voornaamste conclusies van dit rapport waren ten tijde van het schrijven van dit persbericht nog niet bekend. Lees onze eerste bevindingen via Twitter.

 

  1. Hawick

    ” De CIA ging ook fatsoenlijk om met haar bevoegdheden. ”

    Er zijn meer dan genoeg schandalen bekend, zeker ook bij onze overheid, om uiterst cynisch en sceptisch te zijn en te blijven.
    Elke Nederlander betaalt nu 30% te veel voor haar woonlasten [voor een groot deel door de bouw-maffia waarin de overheden een belangrijke rol hebben gespeeld.
    Elke Nederlander betaalt veel te veel voor water / energie / telecom door het feit dat belasting verpachting is ingevoerd, zonder behoorlijk en structureel democratisch proces.
    De kwestie van de woekerpolissen is dankzij de falende overheid nog alles behalve opgelost. We moeten nog decennia miljoenen bijstorten voor falend overheidsbeleid rond de Betuwelijn. Het zelfreinigend vermogen van de Nederlandse overheid is afwezig.
    Idem bij de politiek.
    De NL politie staat al lang onder verscherpt toezicht omdat het zich niet houdt aan privacy wetgeving.
    Bij justitie regent het schandalen.

    Dit is niet de overheid en niet het politieke bestel dat in mijn ogen voldoende betrouwbaar is om een vrijbrief te mogen krijgen voor iets dat zo makkelijk kan ontsporen.

    Ik ben zeker niet fundamenteel tegen het concept geheime dienst.
    Ik ben mordicus tegen een overheid, top-ambtenaren en politici die actief elke vorm van het afleggen van verantwording ontduiken.

    Voor mij is het vanzelfsprekend dat Justitie in specifieke situaties niet zonder ruime bevoegdheden kan. Maar de huidige prestaties van overheid en politiek zijn diep onvoldoende.

    Ik zie sinds het begin van de crisis veel actie van communicatie-deskundigen om dit alles toe te dekken en bar weinig structurele verbeteringen.

    En waarschuwingen van zowel de authoriteiten die onze privacy bewaken en de nationale ombudsman zijn nog scherper en specifieker.

    De nederlandse top-politcus en top-ambtenaar kan dit vertrouwen alleen maar beschamen, zo heeft de historie me geleerd.

    De Nederlandse ambtenaren hebben zich te lang te veel structureel onttrokken aan ECHTE controle en hebben te veel politieke macht.

    Dit werd gisteravond nog bevestigd in een lezing van een oud-minister, gelardeerd met concrete voorbeelden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.