Dat Nederlandse telefonie- en internetaanbieders gegevens over jouw communicatiegedrag tot een jaar lang moeten bewaren, wist je waarschijnlijk al. Maar uit een rapport dat wij boven tafel kregen, blijkt dat de gegevens na dat ene jaar vaak niet worden verwijderd of bewust voor andere doeleinden worden gebruikt. En soms wordt daarbij de wet overtreden.
Op grond van de bewaarplicht zijn de telefonie- en internetaanbieders in heel Europa verplicht om langdurig communicatie- en locatiegegevens van hun klanten te bewaren. Zo kunnen de aanbieders, maar ook de overheid, achterhalen met wie je zoal contact hebt en waar je bijvoorbeeld sport, met vakantie gaat en wat je favoriete kroeg op de vrijdagavond is. De wet is ooit eens in het leven geroepen in de strijd tegen zware criminaliteit, maar de noodzaak ervan is nooit aangetoond.
Uit een rapport van het Agentschap Telecom, dat zij op ons verzoek openbaar heeft gemaakt, blijkt dat de aanbieders de gevoelige gegevens onvoldoende hebben beveiligd. Zo heeft een derde van de aanbieders zich onvoldoende beschermd tegen verlies van controle over de gegevens. Dat dat risico niet alleen denkbeeldig is, blijkt wel de dit weekend verloren laptop met gegevens van 40 duizend klanten van Ziggo. Het Agentschap Telecom constateert ook dat een vijfde van de aanbieders het verwijderen van de gegevens niet of niet goed heeft geregeld.
Dat betekent niet dat bij die andere aanbieders de gegevens na een jaar van de systemen zijn verwijderd. In tegendeel: negen op de tien aanbieders gebruiken de gegevens na dat ene jaar voor andere doeleinden, zoals facturering, marktonderzoek en verkoopactiviteiten. Dat mag, maar alleen als de klant daar toestemming voor heeft gegeven. Twee derde regelt die toestemming via de nooit gelezen kleine lettertjes, de resterende aanbieders vragen helemaal niet om die toestemming. En minstens zo schokkend is dat een kwart van die aanbieders “de gegevens louter voor andere dan de wettelijk toegestane doelen verwerkt.”
Bits of Freedom vindt dan ook dat het Agentschap Telecom streng moet toezien op de naleving van de wetgeving. We hebben het tenslotte over ontzettend gevoelige gegevens die een indringend beeld van iemands privéleven geven. Maar nog beter schaffen we de wetgeving die aanbieders verplicht dit soort gevoelige gegevens langdurig te bewaren gewoon af.
wilco
Het is een corrupte klerezooi, we hebben zoveel regels dat daarbinnen de controle niet meer gehandhaafd kan worden. En dat geld beslist niet voor telecommunicatie alleen.
Menno
Goed werk!
Greenhost
Sinds de invoering van deze wet proberen we al collega providers zo ver te krijgen om, net als wijzelf, te stoppen met loggen.
Helaas zonder veel succes…
De actie site is echter nog in de lucht, en daar kan je lezen hoe je zelf je provider kan vragen te stoppen met loggen. Hopelijk helpt deze WOB van BOF de actie weer vooruit!
Lees hier onze reactie op ons blog: https://greenhost.nl/2013/10/14/wet-dataretentie-maakt-ons-onveiliger/
Praat mee over cybercrime. Maar alleen als consument, hoor! | George Knight
[…] grootschalig de regels oprekken of zelfs volledig aan hun laars lappen. Vandaag nog in het nieuws: Nederlandse telefonie- en internetaanbieders die persoonsgegevens […]
John
Ik zou wel willen weten welke providers zich hieraan hebben schuldig gemaakt.
Rejo Zenger
In het op ons verzoek openbaar gemaakte rapport worden helaas geen namen genoemd. De enige manier om daarachter te komen is een nieuw verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. Je zult dan echter wel geduld moeten hebben, want dat is een langdurige procedure.
Curly
CRIMINALISERING VAN KLANTEN.
Sinds de twintowers zijn ingestort houdt onze overheid met zijn tentakels, als een octopus onze vrijheid van meningsuiting in de greep.. Het is pure paranoia m.a.w. achtervolgingswaanzin om op grond van de bewaarplicht verplicht communicatie- en locatiegegevens, tegen de zin, van klanten in te bewaren.
Dit is “extreem verregaand” en een schending” van de privésfeer.en in feite CRIMINALISERING VAN KLANTEN.
.
hawick
Tijd voor een volks-tribunaal:
Wie toezichthouder is en onvoldoende of niet handhaaft moet maar
met naam toenaam en foto met de billen bloot en een beroepsverbod krijgen.
Tijd voor een initiatiefwet. Niet de providers maar de grof falende overheid moet hier genadeloos en keihard worden aangepakt.
Wetten die niet worden gehandhaafd zijn niet werkzaam.
Top-ambtenaren die hun werk niet doen mogen op straat zonder handdruk of consultancy via de achterdeur als sociale regeling.
De 4e macht ondermijnt het democratisch bestel en er is nu een historische actie nodig. Die moet zeer specifiek gericht zijn op het functioneren van de ambtelijke top, het hoger middenkader en de wijze waarop de politiek faalt in het uitoefenen van haar controlerende taak.
Ik schrijf: “volks-tribunaal”omdat het zelfreinigend vermogen van
de politiek, de hogere ambtelijke regionen en het medeplichtige hogere midden-kader keer op keer grof onvoldoende blijkt te zijn.
We hebben wetten en sancties, maar ze weigeren de facto
ze toe te passen.
Of zijn de mandarijnen en de eunuchen nu de baas in Nederland ?
Zijn we nog wel een rechtstaat ?
De week in links » datapanik.org
[…] Nederland: Providers misbruiken gegevens belgedrag. Ook in Nederland moeten telefonie- en internetaanbieders gegevens over jouw communicatiegedrag tot […]